Investering van 150 miljoen

Coolblue wil flink groeien in 'het grote Duitsland', 36 winkels erbij

·Aangepast:
© ANPCoolblue wil flink groeien in 'het grote Duitsland', 36 winkels erbij
RTL

Webwinkel Coolblue zet flink in op expansie bij onze oosterburen. Het aantal winkels zal er in de komende jaren groeien van twee naar 38. Ook zal er straks in veel meer gebieden in Duitsland worden bezorgd. Het bedrijf maakt hier 150 miljoen euro voor vrij.

Coolblue is sinds een paar jaar al in Duitsland actief, maar het wil de groei daar gaan versnellen. Dat gebeurt met investeringen in winkels, bezorgdepots, auto's om bestelde wasmachines en televisies naar klanten te brengen en in naamsbekendheid.

Nu nog werken er 307 mensen voor Coolblue in Duitsland. Daar komen er 1500 bij. "De ambities zijn fors", zegt CEO en oprichter Pieter Zwart tegen RTL Z.

CEO Zwart verkoopt aandelen

Een deel van de 150 miljoen euro die Coolblue in Duitsland investeert is afkomstig van Zwart. Daarvoor verkoopt hij een deel van zijn aandelen aan grootaandeelhouder HAL, dat straks ruim de helft van de aandelen heeft. 

Webwinkels openen vaker een fysieke winkel: 'Klanten willen product zien'
Lees ook

Webwinkels openen vaker een fysieke winkel: 'Klanten willen product zien'

Nu nog levert Coolblue alleen kleine producten in heel Duitsland. Grotere producten, zoals wasmachines, worden alleen in bepaalde gebieden in de deelstaten Noordrijn-Westfalen (onder meer het Roergebied en Düsseldorf) en Hessen (onder meer Frankfurt) bezorgd. Daar heeft Coolblue al bezorgdepots. 

In de komende jaren worden de gebieden waarin ook grotere producten worden bezorgd stap voor stap uitgebreid, zegt het bedrijf.

Vijf keer zoveel mensen

In Duitsland wonen ongeveer vijf keer zoveel mensen als in Nederland. Naar verwachting zal met alle winkels en bezorgdepots die erbij komen, de omzet die in Duitsland wordt behaald groter zijn dan die in Nederland en België bij elkaar, zegt Zwart.

In Nederland heeft Coolblue nu achttien winkels. In België opent eind september de tiende winkel.

Klanttevredenheid

Coolblue wil in Duitsland naar eigen zeggen groeien door sterk in te zetten op klanttevredenheid. "Dan komen klanten terug én ze zorgen voor nieuwe klanten", zegt Zwart.

In Duitsland heeft Coolblue wel sterke concurrenten, zoals het Amerikaanse Amazon. Dit bedrijf is groot op de Duitse markt, zoals hieronder te zien is.

© EHI, Dexport.com

Bijna de helft van de nieuwe stenen winkels die Coolblue in Duitsland wil openen, komt in Noordrijn-Westfalen. In die deelstaat, die aan Nederland grenst, wonen net zoveel mensen als in heel Nederland.

Nog niet naar de beurs

Drie jaar geleden zei Coolblue nog naar de beurs te willen gaan. Maar die plannen werden toen afgeblazen. Investeerders hadden niet genoeg belangstelling

Nu zijn er nog geen vastomlijnde plannen voor een beursgang, zegt Zwart. Maar hij belooft wel dat het bedrijf ooit naar de beurs zal gaan.

Lees meer over
Pieter ZwartCoolblueWebwinkelOnline retailRetailDetailhandelDuitsland