KLM wil beknibbelen op onkosten vliegend personeel: bier niet meer vergoed
Vliegen voor KLM dreigt volgend jaar minder leuk te worden. De luchtvaartmaatschappij wil bestaande onkostenregelingen voor vliegend personeel aanpassen en versoberen. Dat blijkt uit voorstellen van KLM aan de vakbonden voor cabine- en cockpitpersoneel die zijn ingezien door RTL Z.
De voorstellen worden de komende maanden besproken tijdens onderhandelingen over een nieuwe cao. De luchtvaartmaatschappij wil de lonen van haar personeel de komende twee jaar bevriezen, werd begin deze week bekend. Daarnaast gaat het mes in de onkostenvergoedingen, als het aan de luchtvaartmaatschappij ligt.
Wie in dienst van KLM de wereld overvliegt, doet dat in relatieve luxe. Bij overnachtingen in het buitenland slaapt het personeel in 'een hotelkamer die niet kleiner zal zijn dan circa 3 bij 4 meter'.
Beschermd tegen geluidshinder
Ook aan de inrichting van de hotelkamer zijn eisen gesteld. Die moet minimaal een 'afgescheiden badkamer met toilet, zit- en schrijfgelegenheid en behoorlijke leesverlichting, airconditioning en verwarming en een voorziening tegen geluidshinder' hebben.
Ook de locatie van het hotel doet ertoe. Die moet een 'redelijke ligging ten opzichte van het vliegveld, winkels en recreatiemogelijkheden' hebben. En in 'een voldoende veilige omgeving en rekening houdend met de unieke kenmerken van de bestemming'. Uitgangspunt is om te overnachten 'in of nabij het centrum van de stad en het voorkomen van hotels in the middle of nowhere'. Tenzij dit niet kan vanwege de veiligheid of reisafstand naar het vliegveld.
Status van KLM telt
Het kwaliteitsniveau van het hotel moet verder overeenstemmen met dat van 'voor zakelijk gebruik geschikte hotels van bekende internationale hotelketens'. Een ongestoorde rust op ieder moment van de dag moet gewaarborgd zijn, er moeten veilig gesport kunnen worden, en bij de keuze van de hotels wordt rekening gehouden met 'de status van de KLM en de vliegers'.
Niet alleen voor overnachtingen zijn harde afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in de cao. Dit geldt ook voor de vergoedingen die het vliegend personeel krijgt voor maaltijden en drankjes, ontspanning, transport en fooien. Hiervoor krijgt men daggeld, waarvan de hoogte varieert per bestemming waarop KLM vliegt.
Driegangendiner
De hoogte van het daggeld is gebaseerd op de lokale kosten van een ontbijt, lunch en driegangendiner. Daarbij gaat men uit van een ontbijt met vruchtensap, twee eieren met ham, brood, boter en thee of koffie. Een lunch bestaat uit een eenvoudige schotel en koffie en een diner uit soep, een hoofdschotel, dessert en koffie.
Daarnaast mag per dag vier keer koffie of thee worden gedronken en, afhankelijk van de locatie, een tot drie glazen frisdrank en een tot drie glazen bier. Vormen van ontspanning die meewegen in de hoogte van het daggeld zijn bioscopen, zwembaden en sportfaciliteiten. Wat transport betreft gaat het om vier bus- of tramritten, of de helft van een taxirit, maar alleen als er geen kosteloos vervoer voor handen is.
Om de hoogte van het daggeld vast te stellen, wordt per bestemming 'veldonderzoek' gedaan. Vliegend personeel dat lid is van de Hotel en Daggeldencommissie (Hodaco) verzamelt prijsinformatie op basis waarvan voor alle 166 bestemmingen afzonderlijk de hoogte van de vergoedingen wordt bepaald.
"Deze systematiek is zeer arbeidsintensief en kostbaar", stelt KLM en de luchtvaartmaatschappij wil er dan ook vanaf. Het stelt voor over te stappen op een vergoedingensysteem dat is vastgesteld door de Verenigde Naties. Dat wordt onder meer door het ministerie van Buitenlandse Zaken gebruikt.
Bier niet meer vergoed
Naast een vereenvoudiging van het systeem wordt ook gekeken naar een versobering van de vergoedingen. Zo wordt de hoogte van het daggeld onder andere bepaald door een vergoeding voor alcoholische dranken. 'Vanwege veiligheids- en gezondheidsredenen' wil KLM geen alcohol meer vergoeden en dat vervangen door frisdrank.
En ook de regels voor de locatie van hotels op Europese bestemmingen kunnen wel wat losser, als het aan KLM ligt. Ze zouden niet meer altijd in het centrum hoeven liggen. "Een groter zoekgebied biedt KLM meer onderhandelingsruimte met de hotels", geeft het bedrijf als reden.
Tijdens de coronacrisis ging het ook al over de arbeidsvoorwaarden van KLM-personeel, dat moest inleveren in ruil voor overheidssteun. In onderstaande video leggen we je uit hoe dat ook alweer zat.