Datingapps kampen met imagoprobleem: 'Het is niet meer swipen, chatten, afspreken'

Jongeren laten het online daten liever links liggen. Grote namen, zoals Tinder en Bumble zien hun aantallen betalende gebruikers afnemen, en proberen ondertussen van alles om zich te vernieuwen. Hoe kunnen de platforms relevant blijven? "Niet meer swipen, chatten, afspreken", zegt de eigenaar van één van die apps.
Met het omarmen van datingapps is in de afgelopen vijftien jaar de manier waarop mensen partners vinden behoorlijk veranderd. Offline een partner vinden, zoals op werk, is altijd gebleven, maar kreeg concurrentie van online swipen en chatten.
"Je had vanuit je broekzak ineens een groot aanbod aan liefdes- en sekspartners. Dat was heel aanlokkelijk", zegt Linda Duits, mediawetenschapper bij de Universiteit Utrecht. Inmiddels zijn er talloze datingapps.
Dip
Van het enthousiasme van toen, lijkt nog slechts een fractie over. De bekende datingapps Tinder en Bumble zagen het aantal betalende gebruikers in het afgelopen kwartaal afnemen met respectievelijk zo'n 7 procent en 11 procent.
Ook beleggers zijn er niet gerust op. Het aandeel van Match Group, het moederbedrijf van Tinder, verloor sinds zijn beursgang in juli 2020 ongeveer 60 procent van zijn waarde. Bij Bumble gaat het om een daling van zo'n 90 procent sinds toetreding tot de beurs in februari 2021.
"De apps werken niet goed en zorgen voor veel frustraties", zegt mediawetenschapper Duits. Ze ziet dat vooral de jongere generaties de apps links liggen, omdat ze klaar zijn met al dat scrollen. "Het gaat om de groep die volwassen is geworden in de coronaperiode en nu behoefte heeft aan fysiek samenkomen."
Ook Karima Ben Abdelmalek, ceo van datingapp Happn, is de wensen van de jongeren niet ontgaan. Online daten moet zichzelf opnieuw uitvinden, luidde haar conclusie vorige week in een interview met de Britse zakenkrant The Financial Times.
Nieuwe ideeën
En daar zijn datingapps al druk mee aan de slag. Zo proberen ze het imago van hookup-app van zich af te schudden door zich meer te profileren als sociale apps, meent Misha Kavka, hoogleraar crossmediale cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Maar volgens haar gebeurt dat vooralsnog zonder succes. "Ze hebben niet goed nagedacht over welk imago ze dan wél willen hebben."
Verder is het de hoogleraar opgevallen dat datingapps inzetten op offline ontmoetingen tussen gebruikers om zo voor romantischere ontmoetingsverhalen van gebruikers te zorgen. De focus ligt op een zogenoemde meet cute, legt ze uit. Dat is een schattige of grappige eerste ontmoeting die uiteindelijk resulteert in een relatie.
Ook Duits ziet dat de apps focussen op offline daten, waarbij ze bijvoorbeeld proberen de kennismaking tussen gebruikers te vergemakkelijken. "Het zijn wanhopige pogingen om nog wat in de melk te brokkelen te hebben", stelt ze.
Verder lijken datingapps ook heil te zien in kunstmatige intelligentie (AI). Een kleine greep: Grindr is bezig met de uitrol van een zogenoemde Wingman, een AI-hulp die profielen samenstelt en gespreksstarters verzorgt.
Sinds april heeft Tinder een functie waarmee gebruikers kunnen flirten met AI-chatbots om te oefenen voor gesprekken met 'echte' gebruikers. Bij Happn suggereert AI geschikte locaties voor een eerste date.
Hiermee wordt het menselijke aspect uit de datingapps verwijderd, aldus Kavka. Volgens haar is dit beeldend voor het probleem van de jonge generatie. "Ze zijn volledig gebonden aan online zijn, maar ze zijn het tegelijkertijd zat."
Datingapps
"We hebben te maken met een generatie die moe is van sociale media en eindeloos lang scrollen. Er is een hang naar elkaar in het echt ontmoeten", zegt David Vermeulen, oprichter en ceo van de exclusieve datingapp Inner Circle, die wereldwijd meer dan 8 miljoen gebruikers telt.
De app is sinds mei vorig jaar afgestapt van het eindeloos scrollen, legt hij uit. Momenteel zet de app in op het stevig opbouwen van gemeenschappen rondom levensstijlen. Zo kunnen gebruikers die interesses delen, zoals hardlopen of wijn, zich aansluiten bij een groep. "Niet alleen iemands profiel staat centraal, maar dat je daadwerkelijk iets met elkaar deelt", zegt hij.
Daarnaast organiseert Inner Circle fysieke evenementen als kunstbeurzen, diners of cocktailavonden. "We zien dat jongeren hier echt voor openstaan. We zetten daar nu ook meer op in", zegt Vermeulen. Het verdienmodel daarvan is volgens hem wel 'een struggle', omdat het huidige abonnementsmodel hier minder goed bij aansluit.
Breeze is een datingapp die zich sinds zijn oprichting al focust op offline ontmoetingen tussen gebruikers. "De markt beweegt onze kant op", aldus co-founder van de app Marco van der Woude. "Wij zagen de trend 5,5 jaar geleden al en dat was ook de reden om Breeze op te zetten." De app heeft inmiddels meer dan 1,5 miljoen downloads.
Volgens Van der Woude hebben grote merken moeite om relevant te blijven, omdat ze hun hoofddoel uit het oog zijn verloren. "Verdienmodellen zijn vaak gebonden aan zoveel mogelijk schermtijd. Breeze verdient wanneer gebruikers op date gaan."
Van alle tijden
Datingapps zullen niet verdwijnen, verwachten deskundigen. "Diensten die mensen koppelen zijn iets van alle tijden, net als mensen die klagen over daten", aldus Duits. Wel is het volgens haar van belang dat de pool met gebruikers op de apps zo groot blijft dat ze niet constant dezelfde mensen voorbij zien komen.
Ook Inner Circle-ceo Vermeulen voorspelt geen datingapp-loze toekomst. "Maar hoe singles bij elkaar worden gebracht, zal wel veranderen. Niet meer swipen, chatten, afspreken."
Graantje meepikken
"Bedrijven die al offline date-evenementen aanbieden kunnen een graantje meepikken. Dat is een manier om datingapps buitenspel te zetten", legt Duits uit. Voor bijvoorbeeld een boekhandel die zoiets organiseert is dit een win-winsituatie. "Je trekt mensen naar je zaak terwijl er op dat tijdstip normaal gesproken minder of geen omzet is. Daarnaast is het goed voor de klantenbinding."
Ook voor degenen die zich aanmelden somt Duits de voordelen op. "Je treft waarschijnlijk allemaal mensen die bijvoorbeeld net als jij van boeken lezen houden. Via swipen is het bijvoorbeeld heel moeilijk om mensen te vinden die net zoals jij zijn. Het is moeilijk om in variabelen, zoals lengte, te vatten waarom mensen elkaar leuk vinden. Het gaat eerder om iemands geur of lach. Bij fysiek daten voel je dat meteen."
In deze video zie je waarom jonge vrouwen stoppen met datingapps:


