Willen compensatie

Massaclaim tegen grote energieleveranciers om tussentijds verhogen variabel tarief

Door Puck Scheres··Aangepast:
© ANPMassaclaim tegen grote energieleveranciers om tussentijds verhogen variabel tarief
RTL

Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) start in samenwerking met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis (VEH) een massaclaim tegen zes grote energieleveranciers. De belangenorganisaties eisen compensatie voor miljoenen consumenten die volgens hen onterecht te maken kregen met tussentijdse tariefsverhogingen tijdens een lopend variabel energiecontract.

Deze week krijgen Vattenfall, Eneco, Essent, Greenchoice, Energiedirect en Budget Energie een dagvaarding op hun deurmat. Inzet van deze massaclaim: mogen energieleveranciers sinds 1 april 2017 de variabele tarieven van een lopend energiecontract tussentijds wijzigen?

Volgens de Consumentenbond zijn er gesprekken gevoerd met de energieleveranciers, maar weigeren ze hun voorwaarden aan te passen en gedupeerde consumenten te compenseren voor onterecht geïnde bedragen.

Cindy Kremer, directeur VEH, zegt: "Ons doel was om er samen uit te komen. Maar helaas leidden de gesprekken, als het daar al van kwam, tot niets. Dat is ontzettend jammer. Dan rest ons niets anders dan een collectieve actie te starten."

Dezelfde voorwaarden

Sinds 1 april 2017 gebruiken bijna alle energieleveranciers in Nederland dezelfde voorwaarden en verhogen zij tussentijds hun variabele tarieven. Dat deden ze altijd op 1 januari en 1 juli, maar door de Russische inval in de Oekraïne schoten in februari 2022 de energieprijzen omhoog.

Vattenfall-klant krijgt geld voor onverwachte tariefwijziging
Lees ook

Vattenfall-klant krijgt geld voor onverwachte tariefwijziging

Consumenten met een variabel energiecontract kregen tijdens de energiecrisis ieder kwartaal en soms iedere maand een ander - vaak hoger - tarief. Vaste energiecontracten waren zelfs maanden niet meer beschikbaar wegens de snel wisselende energieprijzen.

Consument sleept Vattenfall voor rechter

Consument Frank Ruesink was het oneens met de tussentijdse tariefsverhogingen van Vattenfall en sleepte de energieleverancier voor de rechter. Hij kreeg in 2023 gelijk.

Als de rechter tot dit oordeel komt voor één consument, waarom dan niet voor miljoenen andere klanten met een variabel energiecontract? Deze uitspraak had grote gevolgen voor andere energieleveranciers.

Volstrekt onduidelijke voorwaarden

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond zegt: "De Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis hebben zich altijd verzet tegen het wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden. In 2017 hebben we onze bezwaren ook expliciet laten noteren op het voorblad van die voorwaarden".

Molenaar zegt dat het volstrekt onduidelijk is op basis waarvan een energieleverancier zijn tarieven tussentijds mag aanpassen. Daarop volgden diverse rechtszaken: Vattenfall verloor van een consument, maar Essent werd door de rechtbank Noord-Holland in het gelijk gesteld.

Afgelopen maart oordeelde het Gerechtshof Amsterdam in een zaak tegen Vattenfall dat het zogeheten wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden oneerlijk én in strijd is met de wet. Volgens de rechter zijn tussentijdse tariefsverhogingen ongeldig.

Meldpunt met 225.000 gedupeerden 

De Consumentenbond grijpt deze uitspraak aan voor een massaclaim en zegt dat miljoenen consumenten jarenlang te veel betaalden. Soms tot duizenden euro’s per huishouden. In april startte de Consumentenbond met een meldpunt variabele energiecontracten.

Hier melden zich bijna 175.000 consumenten en bij het meldpunt van Vereniging Eigen Huis kwamen ook nog een kleine 50.000 aanmeldingen binnen. Al deze consumenten hebben sinds 1 april 2017 een variabel energiecontract bij één van de zes gedaagde energiebedrijven.

WAMCA-procedure

Sinds 2020 is een WAMCA-procedure (Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie) mogelijk. Bij zo’n massaclaim kun je in één klap voor een grote groep consumenten een zaak starten. Vaak doet de rechter geen uitspraak, maar volgt er een schikking tussen de betrokken partijen. Bij een schikking krijgen alleen degenen compensatie die zich vóóraf hebben aangemeld voor deze claimprocedure.

17,5 procent 

Gedupeerden kunnen zich nog aanmelden op basis van no-cure-no-pay. Een consument betaalt daarbij op voorhand niets. Wordt een zaak geschikt of gewonnen - en krijgen gedupeerden een vergoeding - dan wordt hiervan maximaal 17,5 procent ingehouden aan kosten voor het behaalde resultaat.

Bert Heikens, voorzitter van stichting CCC zegt: "We proberen de rekening eerst neer te leggen bij de tegenpartij. Ook kan een rechter uitspraak doen over hoe die kosten moeten worden verdeeld."

In deze video zie je dat Frankrijk enorme onderwaterturbines op zee plaatst:

Lees meer over
ConsumentenbondVereniging Eigen HuisVattenfallBudget EnergieEssentEnecoEnergiedirectGreenchoice