Lege schappen, maar genoeg voor iedereen: hoe kan dat?
Dankzij de hamsterende medemens loop je bij veel supermarkten tegen lege schappen aan. Toch zijn er helemaal geen tekorten, bezweert de branche, en liggen de distributiecentra nog vol. Hoe kan dat?
Albert Heijn laat maandag nog maar eens weten dat er genoeg producten op voorraad zijn. Maar lege schappen zijn er ook. Als klant zou je haast denken dat er tekorten zijn.
Houd rekening met elkaar en koop niet meer dan nodig, zegt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) namens bedrijven zoals Vomar, Spar en Makro. "Er is genoeg voor iedereen", benadrukt ook de branchevereniging.
Maar waarom dan die lege schappen? "We moeten keuzes maken wat we naar de winkels brengen. De volumes zijn zo hoog dat we die artikelen brengen waar de meeste vraag naar is, zoals pasta, blikgroente, toiletpapier", zegt Marco van Grinsven, directeur distributie & transport Albert Heijn.
Elke dag nieuwe artikelen
Het betekent dat er elke dag nieuwe artikelen worden aangevuld. Dingen die er gisteren niet waren, aldus de super. Ook Jumbo bevestigt dat.
"We willen dat klanten voor al hun boodschappen bij ons terecht kunnen. Daarom vullen we nu eerst de producten aan waar het meeste vraag naar is, zoals groentenconserven, soepen en toiletpapier", zegt woordvoerder Claire Trügg.
'Er is echt genoeg'
"Er is echt genoeg", zegt Else de Kwaasteniet van het CBL. De lege schappen zijn er nu vooral omdat mensen veel van dezelfde producten inslaan. "Een supermarkt is nou eenmaal geen opslagplek. Normaal wordt de winkel een of twee keer per dag bevoorraad vanuit een distributiecentrum."
Bij een stijgende vraag kan het volgens de organisatie zo zijn dat supermarkten keuzes moeten maken. "Wat Albert Heijn zegt kan ik me goed voorstellen", aldus De Kwaasteniet.
Boven de kerstomzet
Sebastiaan Schreijen, retailspecialist bij Rabobank ziet dat de supers het enorm druk hebben. Met omzetten die soms boven de kerstomzet uitkomen. Normaal de drukste periode van het jaar. Maar voor kerst wordt een jaar van te voren gepland om de logistiek voor elkaar te krijgen, zegt hij
Nu is er meer vraag én moet dat in veel minder tijd in de schappen liggen, analyseert hij. "Vooropgesteld dat ik er het fijne niet van weet, kan ik me voorstellen dat je als retailer her en der keuzes moet maken."
Huidige situatie is uitzonderlijk
Bijvoorbeeld over wat je in de vrachtwagen stopt. "In mijn AH bleef gister het chips- en bierschap leeg. Dat zijn categorieën die niet tot eerste levensbehoefte gerekend hoeven te worden. Dit soort keuzes vindt overal plaats", aldus Schreijen.
Dirk Mulder, retaileconoom bij ING, benadrukt de uitzonderlijkheid van de huidige situatie. Mensen hamsteren en dat is een groot probleem voor de logistieke planning rondom de bevoorrading van supermarkten, weet hij.
Waardeketen is overbelast
De vraag naar sommige producten is excessief, zo laten de supers zelf ook weten, zegt Mulder. "Met behulp van data stemmen supermarkten de voorraad slim af op de vraag. Zeker Albert Heijn, die loopt voor op dit gebied en kan veel voorspellen", aldus Mulder.
Maar de waardeketen is overbelast. Er is te veel vraag en er zijn te weinig vrachtwagens en chauffeurs. "In plaats van drie keer zou je wel acht keer per dag moeten bevoorraden. Jumbo of Albert Heijn hebben elk honderden winkels. Probeer dat maar eens op een goede manier te plannen."
Keuzes, keuzes
Er moeten kortom keuzes worden gemaakt. "Ik sta de afgelopen dagen echt perplex wat de Nederlandse supermarkten, hun leveranciers en logistieke partners voor elkaar hebben gekregen", zegt Schreijen. Een diepe buiging is volgens hem op zijn plaats.
En de echte oplossing: niet hamsteren. We weten het, maar lijken het nog niet echt te doen. Ook op maandag waren er nog lege schappen te zien. En wie de boodschappen van Albert Heijn wil laten thuisbezorgen, vindt zeker tot het einde van deze maand geen plekje in het bezorgschema.