Coronacrisis

Minister waarschuwt: consument is geld kwijt bij faillissement luchtvaartmaatschappij

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPMinister waarschuwt: consument is geld kwijt bij faillissement luchtvaartmaatschappij
RTL

De Nederlandse overheid staat niet garant voor de vouchers die luchtvaartmaatschappijen consumenten bieden voor een geannuleerde vlucht. Als een airline failliet gaat, zijn consumenten hun geld of voucher kwijt.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) stelt dat een garantiefonds in Europees verband moet worden bezien. Maar dat is volgens de Consumentenbond een te lange weg. 

Eerder liet de minister weten dat luchtvaartmaatschappijen, gezien de moeilijke omstandigheden waarin ze zich bevinden, vouchers mogen uitgeven voor geannuleerde vluchten. Normaal gesproken hebben reizigers recht op volledige vergoeding van hun ticket. Air France-KLM alleen al heeft naar schatting zo'n drie miljard euro aan terug te betalen opbrengsten op de balans staan. 

Voorwaarden aan voucher

Nu de airlines krap bij kas zitten is uitbetaling van alle geannuleerde vluchten niet mogelijk. De vouchers moeten wel aan voorwaarden voldoen: zo moeten ze minimaal twaalf maanden geldig zijn en moeten ongebruikte vouchers na een jaar alsnog worden uitgekeerd. 

De Consumentenbond riep de minister op om garant te staan voor de waarde van de vouchers, wanneer luchtvaartmaatschappijen de coronacrisis niet overleven. Die garantstelling is er wel bij pakketreizen, maar niet bij losse vliegtickets. "Je maakt zo'n voucher pas aantrekkelijk als er een garantstelling is tegen faillissement", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. 

Immuun voor coronavirus: kun je genezen patiënten meer toestaan dan anderen?
Lees ook

Immuun voor coronavirus: kun je genezen patiënten meer toestaan dan anderen?

"De minister gaat zich in Europees verband hiervoor inzetten, maar de Europese weg is een lange weg. Wij vragen de minister: probeer voor de Nederlandse maatschappijen toch een garantieregeling voor te treffen. KLM krijgt nu een miljardensteun van de overheid en een garantstelling voor de lening. Eigenlijk vragen wij hetzelfde voor de lening die consumenten aan de maatschappijen geven", zegt Donat.

'Aantrekkelijker maken'

De minister roept luchtvaartmaatschappijen op om de vouchers aantrekkelijker te maken. Zo zouden consumenten hun voucher moeten kunnen verkopen aan anderen. Van Nieuwenhuizen komt niet tegemoet aan de eis van consumentenorganisaties om de termijn van terugbetaling te verlagen van 12 naar 6 maanden. 

"Daarover gaan we opnieuw in gesprek met de minister", zegt de Consumentenbond in een reactie daarop.

Wanneer consumenten de voucher toch niet willen accepteren, hebben zij recht op terugbetaling. Er zijn veel consumenten die dan toch nul op het rekest krijgen bij hun luchtvaartmaatschappij. 

Naar de rechter

De minister stelt dat consumenten dan al dan niet via een claimbureau naar de rechter kunnen om hun gelijk te halen. "Voor consumenten is het een veel te hoge drempel. Het is een situatie die we niet willen. Als mensen een goede reden hebben om de voucher niet aan te nemen, moeten ze hun geld gewoon terugkrijgen', vindt Donat van de Consumentenbond. 

Wat is de voucher straks nog waard?

De voucher die reizigers krijgen heeft de waarde van de ticketprijs, inclusief eventuele tegoeden voor bagage of extra services. Maar nu de luchtvaart zich opmaakt voor zware jaren en minder bezetting aan boord, is de vraag of de voucher voor dezelfde vlucht nog wel evenveel waard is.

Volgens consumentenorganisaties moeten de vouchers daarom in waarde worden verhoogd. "Het kan heel goed dat je nu een ticket hebt geboekt voor 1.000 euro en dat diezelfde vlucht straks 1.500 euro kost. Het is de verwachting dat de prijzen omhoog gaan", zegt Donat.

Lees meer over
Z link in bioCoronacrisis in Nederland