Inclusie

Met tijdelijk contract in rolstoel achter de kassa: 'Supermarkt maakt zelfs een lift'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© Eigen fotoMet tijdelijk contract in rolstoel achter de kassa: 'Supermarkt maakt zelfs een lift'
RTL

Zeven jaar geleden kreeg Sandra Hincu (26) een hoge dwarslaesie na een ernstig auto-ongeluk. Hierdoor kwam ze in een rolstoel en kan ze haar armen en handen maar beperkt gebruiken. Toch vond ze een baan in een supermarkt. Al heeft ze een tijdelijk contract, de supermarkt past de kassa voor haar aan zodat ze goed haar werk kan blijven doen.

Sandra rijdt een paar keer per week met haar auto naar haar werk. Ze parkeert, gaat de supermarkt binnen en gaat na haar dienst weer naar huis. Voor andere mensen is dit heel normaal, maar voor Sandra is dit bijzonder. Het duurde lang voordat ze een baan had gevonden.

Met wat trucjes doet ze haar werk. Haar linkerarm is sterker dan haar rechter, maar ze schuift zo een zak aardappelen over de scanner en ze kan gewoon geld aannemen en wisselgeld pakken. 

Juiste werkhoogte

Voor ze aan het werk kan, moeten collega's Sandra wel even op de bureaustoel achter de kassa tillen. Maar dat hoeft binnenkort niet meer. Volgende week wordt onder haar kassa een lift geïnstalleerd. Daar kan ze met haar rolstoel op rijden. Met één druk op de knop zit ze op de juiste werkhoogte.

Ze is blij dat haar werkgever dit voor haar wil doen. "Ik ben vorig jaar bij de supermarkt als gastvrouw begonnen om mensen te wijzen op de coronaregels. Nu heb ik sinds lange tijd weer een vaste baan, al is het met een tijdelijk contract. Dat mijn werkgever meteen al die aanpassingen voor me wil doen, vind ik bijzonder."

'Minder banen voor mensen met beperking dan overheid beweert'
Lees ook

'Minder banen voor mensen met beperking dan overheid beweert'

Zeven jaar geleden reed de Roemeense Sandra met haar broer door Italië, het land waar haar ouders wonen. De auto van haar broer ging tijdens het rijden kapot. "Er brak iets af aan de voorkant. Hij verloor de macht over het stuur."

Zwaar gewond

Ze reden op een brug en vlogen door de vangrail heen naar beneden. Allebei raakten ze zwaar gewond. Het ongeluk veranderde het leven van Sandra. Ze moest een jaar revalideren, stopte met haar studie medicijnen en bleef in Italië. Het lukte haar een talenstudie af te ronden. 

In Italië leerde ze haar Nederlandse vriend kennen. Met hem ging ze naar Amsterdam. "Ik leerde de taal en zocht werk. Dat lukte niet. Totdat mijn nichtje Simona, die winkelassistent is bij Coop, vroeg of ik nog iemand kende die gastvrouw wilde zijn in de supermarkt. Iemand die de mensen attendeerde op het dragen van mondkapjes en dat ze een mandje de winkel mee in moesten nemen."

Hulp vragen

Dat wilde Sandra zelf wel, dus stond ze niet veel later in haar rolstoel voor de winkel. "Ik vond het heerlijk om weer werk te hebben." Het ging haar ook goed af. De supermarkt wilde haar houden. Ze kreeg een baan achter de kassa. "Heel erg leuk. Ik vond het alleen vervelend dat ik telkens iemand moest vragen om me te helpen als ik naar het toilet moest, want dan moest ik een paar treetjes op. En dat iemand me op de stoel achter de kassa moest tillen, dat kan ik ook niet zelf."

De facilitair manager van de supermarkt maakte een helling, zodat ze zelfstandig naar het toilet en de kantine kon. En nu komt er dus ook een lift onder de kassa.

'Beperking vaak drempel voor werkgevers'

"De inclusieve houding van deze werkgever is helaas geen vanzelfsprekendheid. En dus des te mooier dat hij laat zien dat het wél kan", zegt Daniël Toebes, beleidsmedewerker van Ieder(in), een organisatie die zich inzet voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Het draagt bij aan gelijke kansen op de arbeidsmarkt.

Er zijn meer initiatieven bekend van werkgevers met een 'inclusieve mindset' die het goede voorbeeld geven. Maar volgens Toebes kan er nog niet gesproken worden van een opwaartse trend. "Dat zouden we dan terug moeten zien in rapporten over arbeidsparticipatie en dat is helaas nog niet zo."

Het aantal werkgevers met mensen met een beperking in dienst blijft al jaren ongeveer gelijk, blijkt ook uit cijfers van de UWV Monitor Arbeidsparticipatie.

"Als werknemers een ongeluk krijgen tijdens hun werk en daardoor een arbeidsbeperking krijgen, is het volkomen logisch en een wettelijke verplichting dat een werkplek wordt aangepast, zodat diegene zijn werk kan behouden", zegt Toebes. "Toch lijkt het voor werkgevers vaak een drempel om mensen met een beperking aan te nemen."

'Blij met Sandra'

Supermarktmanager Denny Kooymans had weinig moeite met het aannemen van iemand met een beperking. "Het was het begin van de coronatijd en we zochten personeel. Ik had er niet bewust bij nagedacht om iemand met een handicap aan te nemen, maar Sandra kwam via via bij ons en ze bleek een aanwinst voor het team. Dat ze toevallig een dwarslaesie had, maakte voor het werk niks uit."

"Iedereen was blij verrast om haar in de winkel te zien zitten en we kregen veel positieve reacties", vertelt Kooymans. "Het werkt twee kanten op, want Sandra zelf is ook heel positief en enthousiast. Toen het niet meer nodig was om iemand voor de deur te hebben, zochten we naar een andere functie voor haar. De kassa was geschikt, alleen moeten we die aanpassen. Het is best een investering om dat te doen, maar we zijn blij met haar in ons team en dan moet je als werkgever ook laten zien dat je daar wat voor over hebt."

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update

Lees meer over
CoopWerkgelegenheidArbeidsparticipatieArbeidsmarktLink in bioAmsterdam