Onderzoek: huidig onderwijssysteem vergroot kansenongelijkheid
Het huidige onderwijssysteem vergroot de kansenongelijkheid in Nederland. Dat constateert de Sociaal-Economische Raad in een rapport dat vandaag verschijnt. De raad adviseert het kabinet daarom niet langer alle scholen gelijk te behandelen.
Scholen met veel achterstandsleerlingen moeten meer geld krijgen dan scholen zonder achterstandsleerlingen.
'Waar je wiegje staat'
"Uiteindelijk blijkt het in Nederland belangrijk te zijn waar je wiegje staat. En niet alleen voor het onderwijs, maar ook voor de kansen die je later krijgt op de arbeidsmarkt, dus dat tikt door", zegt Steven van Eijck van de SER.
Kinderen die opgroeien in een achterstandswijk kunnen in de regel minder terugvallen op een goed netwerk, bijvoorbeeld om een stageplek te regelen. Als de ouders te weinig verdienen dan is er ook geen geld voor eenvoudige 'vormende' activiteiten zoals een dagje uit. Ook daarmee lopen kansarme kinderen een verdere onderwijsachterstand op.
Gericht op achterstandsleerlingen
De SER komt met adviezen aan het nog nieuw te vormen kabinet hoe zij ervoor kunnen gaan zorgen dat kinderen wel gelijke kansen krijgen. Het beleid moet gericht zijn op de achterstandsleerlingen en daarvoor is veel extra geld nodig.
Andere tips voor het nieuwe kabinet zijn het verkleinen van de klassen, het terugdringen van het lerarentekort en een latere keus voor de opleiding na de basisschool.