Airco aan, winkeldeuren dicht: moet dat ook in Nederland verplicht worden?
Winkels in Parijs moeten vanaf vandaag de deuren gesloten houden als de airco aanstaat om energieverspilling tegen te gaan. En binnenkort geldt die regel mogelijk voor heel Frankrijk. Maar hoe zit dit in Nederland? Moet de regel hier ook gaan gelden?
Als het aan D66 ligt wel. De regeringspartij laat namelijk aan RTL Nieuws weten er voorstander van te zijn dat in Nederland een verbod komt om de deur open te laten staan als de airco binnen op volle toeren draait. 'Maar', zegt een woordvoerder, 'we zetten wel vraagtekens bij de handhaafbaarheid. Zeker in deze tijd van personeelstekorten.'
Daarom pleit de partij er nu eerst voor om mensen bewust te maken van de energieverspilling 'in de hoop dat ze er zelf op gaan letten'.
'Open deur nodigt meer uit'
INretail, de belangenbehartiger van de winkelbedrijven, ziet echter niets in een verplichting voor winkels. Een woordvoerder laat weten het beter te vinden om de keuze bij de ondernemers te laten liggen. "Er zullen ondernemers blijven die hun deuren open houden. Een open deur is namelijk uitnodigender dan een dichte deur. Maar ik denk dat de hoofdregel is dat ondernemers zelf logisch nadenken en de deur dicht doen als zij dit verstandig vinden."
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels beaamt het dat klanten bij een open deur makkelijker een winkel binnengaan. "Onbewust is het voor mensen een drempel om een winkel binnen te stappen met een dichte deur."
'Regelgeving is eerlijker'
Maar juist daarom snapt Wessels wel dat regelgeving goed kan zijn. "Als iedereen de deuren dicht moet doen als de airco aanstaat, doet iedereen ook mee. Je creëert daarmee een eerlijker speelveld."
Toch kost het je niet per definitie klanten als je de deuren dichtdoet, weet ondernemer Peter ter Horst van damesmodeketen Ter Horst Van Geel. In zijn winkels zijn de deuren al sinds 2016 dicht als het heet of juist heel koud is buiten.
'Stoken niet voor de mussen'
"Net als vrijwel ieder ander bedrijf hebben wij een duurzaamheidsbeleid, waarin we steeds stappen proberen te zetten om rekening te houden met het klimaat. Eén van die stappen is dat we de deuren dicht houden als de airco aanstaat. We stoken niet voor de mussen, zeggen we dan."
Op de deuren van de kledingwinkels hangen duidelijke bordjes dat de winkel wél open is. Daarnaast branden binnenin de winkels de lichten en zorgt Ter Horst dat de ingang er ook open uitziet. "We zetten geen kledingrekken pal voor de deuren bijvoorbeeld. Je moet wel echt uitstralen dat je open bent."
"We leggen daarnaast uit wat de reden is dat de deuren dicht zijn. Natuurlijk vonden we het in het begin wel even spannend hoe de klant zou reageren, maar we hebben vanaf de start alleen maar positieve reacties gekregen en inmiddels kunnen we concluderen dat we geen enkele vorm van klantenverlies hebben meegemaakt sinds de deuren bij ons dicht zijn."
'Ook economisch voordeel'
Ter Horst is dan ook verbaasd dat andere winkels nog wel stoken of koelen met de deuren open. "Ik vind dat heel raar. Er zitten namelijk alleen maar goede kanten aan: het is duurzaam, je kan de winkel beter koelen of verwarmen én economisch zit er ook nog een voordeel aan."