Niet alleen Babboe: nog meer bakfietsen breken, NVWA doet onderzoek
Het probleem van bakfietsen die doormidden breken is groter dan alleen bij het merk Babboe. Ook frames van andere bakfietsmerken kunnen tijdens het fietsen doormidden breken, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) doet onderzoek naar meldingen over meerdere bakfietsmerken.
Het gaat onder andere om de bakfietsmerken Vogue, Cangoo en Bakfiets.nl, zo blijkt uit correspondentie van zes verschillende bakfietsbezitters die melding deden bij de NVWA. RTL Nieuws zag de mailwisseling in.
Eerder dit jaar toonde de onderzoeksredactie al aan dat frames van bakfietsen van Babboe met grote regelmaat breken. Nu blijkt dus dat meerdere bakfietsen problemen hebben.
'Ik was bont en blauw'
De 35-jarige Rotterdamse Samantha Molders maakte een harde klap op de klinkers toen haar Vogue-bakfiets brak. Zij fietste uit school naar huis met haar twee dochters in de bak, toen uit het niets haar frame brak. "Ik was bont en blauw op mijn knie en scheen. Eén kind had gelukkig niets, maar de andere had een gigantische bult op haar hoofd."
Vader Robbert Leenderste beaamt: "De bak kukelde om en de kinderen vielen eruit. De kleine had een bult zo groot als een tennisbal." Het gezin heeft hiervan melding gemaakt bij de NVWA.
Bekijk hieronder de video van Robbert, zijn gezin raakte gewond toen de bakfiets brak.
Meerdere bakfietseigenaren van het merk Vogue of Cangoo bevestigen dat er bij hen thuis inspecteurs productveiligheid zijn geweest voor onderzoek. In de correspondentie is ook te lezen dat de NVWA een bakfietseigenaar met een gebroken frame van Bakfiets.nl vraagt aanvullende informatie te verstrekken 'in verband met lopend onderzoek'.
'Zeker geen incident'
Zo stonden er twee medewerkers van de NVWA op de stoep bij de Zwolse Ashley Wentink voor inspectie van haar bakfiets van Vogue. "Twee mensen van de NVWA zijn bij mij thuis geweest, omdat ze mijn bakfiets graag wilden bekijken."
Zij vertelden dat ze al meerdere Vogue-bakfietsen hadden bekeken met allemaal een gebroken frame", weet de 31-jarige Ashley zich nog goed te herinneren. "Omdat ze nog met het onderzoek bezig waren, mochten ze geen aantallen noemen, maar ze gaven aan dat het zeker geen incident is bij dit soort bakfietsen. Bij mij gebeurde het ineens, uit het niets."
Op de foto's hieronder zie je framebreuken bij meerdere bakfietsmerken:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Ernst en omvang nog onduidelijk
Begin februari onthulde RTL Nieuws dat bakfietsen van de bakfietsfabrikant Babboe met grote regelmaat breken. Oud-medewerkers verklaarden tegenover RTL Nieuws dat zij vrezen voor ongelukken en dat het bakfietsbedrijf onvoldoende deed om de probleem op te lossen. De NVWA greep in en legde de bakfietsfabrikant een verkoopverbod op. Er werden 22.000 bakfietsen teruggeroepen. Daarnaast startte de NVWA een strafrechtelijk onderzoek naar de fabrikant.
Of de onderzoeken van de NVWA naar Vogue, Cangoo en Bakfiets.nl zullen leiden tot een terugroepactie of een verkoopverbod is nog niet duidelijk.
"Er zijn meerdere meldingen over verschillende merken bakfietsen bij de NVWA in onderzoek", zegt NVWA-woordvoerder Bjorn Elsebrock in antwoord op onze vragen. Hangende het onderzoek wil hij geen merknamen noemen en geen toelichting geven op de ernst en de omvang van deze onderzoeken.
De onderzoeksredactie van RTL Nieuws is in het bezit van foto's van elf bakfietsen van Vogue die zijn gescheurd of gebroken. Daarbij gaat het in de meeste gevallen om het driewielmodel genaamd Troy.
Bakfietsfabrikant Vogue laat weten dat de NVWA 'informatie heeft opgevraagd over de technische specificaties van producten en de manier waarop opmerkingen en eventuele klachten worden verwerkt'. "Wij werken graag mee aan dit belangrijke onderzoek", verklaart Vogue. "De planning van de NVWA is dat in ons geval medio september een terugkoppeling volgt."
Op aanvullende vragen over hoeveel fietsen er gebroken zijn, over welke types het gaat en of er aan een terugroepactie wordt gewerkt, geeft het bedrijf geen antwoord. Financieel directeur van Vogue Ömer Koruyucu geeft aan dat Vogue op basis van het 'meldingssyteem en eigen onderzoek op dit moment geen aanleiding ziet om tussentijds een verdere toelichting te geven'.
Oproep
Ging jouw bakfiets ook kapot of heb je bij een bakfietsfabrikant gewerkt en weet je meer? Je kunt de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto's te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement. En vul hier jouw ervaringen in als je bakfiets onveilig is gebleken.
Cangoo: 10 gebroken frames
Een eigenaar van een gebroken bakfiets van het merk Cangoo meldde zich ook bij de NVWA. "Een inspecteur productveiligheid is hier zeker een uur geweest, hij heeft ook uitvoerig foto's gemaakt", verklaart een melder die liever anoniem wil blijven, maar van wie de naam bekend is bij de redactie.
Cangoo erkent de afgelopen zeven jaar tien meldingen te hebben gehad van gebroken frames. Het gaat om driewielfietsen. De fabrikant laat weten samen met leveranciers onderzoek te doen naar de mogelijke oorzaak. Bij een van de bakfietsen is geconstateerd dat deze is gebruikt voor professioneel vervoer van producten. "Van de andere bakfietsen zijn wij momenteel nog aan het onderzoeken wat de oorzaak geweest kan zijn", aldus managing director van Cangoo Daniël Popal.
"Vorig jaar zomer hebben wij besloten geen kant- en klare bakfietsen meer in te kopen bij leveranciers. Daarom verkopen we dit model sinds een aantal maanden niet meer."
'Frames uit voorzorg vervangen'
Een eigenaar van een bakfiets van het merk Bakfiets.nl heeft zich ook bij de NVWA gemeld met een gebroken frame. Er is geen inspecteur langs geweest, maar in een reactie maakte een inspecteur veiligheid wel melding van 'lopend onderzoek'.
Directeur van Bakfiets.nl Jan Rijkeboer is zich van geen kwaad bewust, zo laat hij in een reactie weten. "Het gedachtegoed van Bakfiets.nl is al 25 jaar het veilig vervoeren van kinderen. De veiligheid van de kinderen staat bij ons altijd op de eerste plaats." De fabrikant geeft aan meer dan 40.000 fietsen te hebben gemaakt en dat frameproblemen zeer zelden voorkomen. "Gemiddeld vervangen wij acht frames per jaar, vanwege uiteenlopende redenen."
Volgens Bakfiets.nl zijn de frames die vervangen zijn 'allemaal geanalyseerd en tot nu toe zijn we tot de conclusie gekomen dat we niet bang hoeven te zijn voor het opeens in tweeën vallen van het frame'. "In deze gevallen ziet de eigenaar of de dealer bij de servicebeurt wat roest of een barst in de lak op een rare plek, na analyse wordt dan het frame uit voorzorg vervangen. Dus de veiligheid van de mensen en kinderen in de bak komt niet in gevaar", aldus de Bakfiets.nl-directeur.
Bakfiets.nl benadrukt dat er bij het bedrijf geen gevallen bekend zijn 'dat mensen zich bezeerd hebben of dat er zich gevaarlijke situaties hebben voorgedaan'. De voorman verklaart dat de materiaaldikte van de buizen groter is en dat de frames een speciale behandeling krijgen, waarbij er ook lak in de buizen komt. Deze zijn daardoor beter beschermd tegen roest.
'Lastige constructie'
Fietsexpert Kees Bakker van de Fietsersbond - ook wel 'TestKees' genoemd - heeft meerdere foto's van de breuken bekeken. Hij constateert zowel bij Vogue als bij Cangoo dat het daar aan de lasnaad lijkt te liggen.
Volgens TestKees heeft een bakfiets een veel lastigere constructie dan een reguliere fiets: "Ten eerste heeft een bakfiets meer gewicht en ten tweede staan de wielen ver uit elkaar." Er komt volgens Kees daardoor meer druk op het midden van de fiets te staan. Vanwege de lage instap loopt daar vaak maar één buis die zwaar belast wordt. "Je moet goed nadenken over hoe je alles aan elkaar last. Het is een veel grotere uitdaging om het goed te doen dan bij een gewone fiets."
De kwaliteit van bijvoorbeeld Bakfiets.nl is volgens hem wel 'duidelijk beter waardoor ze wellicht langer gebruikt worden'. "Dan kan er uiteindelijk wel eens een frame breken. Want aan een fiets of bakfiets kan natuurlijk van alles stuk gaan. Het is namelijk een gebruiksvoorwerp."
NVWA: melden belangrijk
De toezichthouder NVWA benadrukt dat 'gebruikers erop moeten kunnen vertrouwen dat producten veilig zijn'. NVWA-woordvoerder Bjorn Elsebrock: "Het is erg belangrijk dat mensen zich bij ons melden als zij een gevaarlijk incident hebben meegemaakt. U mag bijvoorbeeld geen letsel oplopen door een bakfiets." Sinds RTL Nieuws onthulde dat bakfietsen van Babboe met grote regelmaat breken, is het aantal meldingen bij de NVWA gegaan van enkele gevallen per jaar naar ruim honderd in 2024. Gevaarlijke situaties kunnen ook online worden gemeld bij de NVWA.
Weet jij meer over dit onderwerp of wil je een misstand melden? Dan kun je de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto's te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement.