Geen taboes

Geheime kabinetsnotitie: verlagen maximumsnelheid goed voor bouw 75.000 woningen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPGeheime kabinetsnotitie: verlagen maximumsnelheid goed voor bouw 75.000 woningen
RTL

Het kabinet heeft laten uitrekenen wat het oplevert als de maximumsnelheid op de snelwegen in het hele land naar maximaal 100 km/uur gaat. Volgens de rekensom scheelt dit zoveel stikstofuitstoot, dat dan ruimte ontstaat voor de bouw van 75.000 woningen in 2020.

Dat staat in een geheime notitie die in handen is van de politieke redactie van RTL Nieuws.

Dat het is uitgerekend, betekent nog niet dat de snelheid overal in het land omlaag gaat. "Ja, het ligt op tafel", zegt politiek verslaggever Fons Lambie. "Maar ik verwacht niet dat Nederland echt overal terug naar 100 kilometer gaat. Dat het kabinet dit heeft laten doorrekenen, maakt duidelijk dat ze naar alles kijken. En je ziet, hoe meer je de snelheid verlaagt, hoe meer woningen het oplevert."

Deze week heeft het kabinet nog geen besluiten genomen, zegt Lambie, maar volgende week hoopt het dat wel te doen.

Alles op alles zetten

Premier Rutte liet vandaag tijdens zijn wekelijkse persconferentie weten alles op alles te zetten om de stikstofcrisis zo snel mogelijk op te lossen. "We werken er dag en nacht aan. Er zijn geen taboes."

'Snel lagere maximumsnelheid als oplossing voor stikstofimpasse'
Lees ook

'Snel lagere maximumsnelheid als oplossing voor stikstofimpasse'

Het RIVM heeft de berekeningen gemaakt op verzoek van het ministerie van LNV. De deskundigen wijzen erop dat, om 75.000 woningen te kunnen bouwen, de bouwprojecten op enige afstand van beschermde Natura 2000-projecten moeten liggen en niet te dicht bij elkaar. Ook moeten de woningen aardgasvrij zijn. En, schrijven de deskundigen: "Hoe schoner de projecten zijn (energieneutraal, elektrische voertuigen, geen houtkachels), hoe meer woningen gerealiseerd kunnen worden."

Woede-uitbarsting

Het kabinet heeft nog geen beslissingen genomen, maar komt dus waarschijnlijk volgende week met concrete maatregelen. Dat is inmiddels vijf maanden na de uitspraak van de Raad van State die tot de stikstofcrisis leidde. Haagse bronnen vertellen dat premier Rutte zich dit gebrek aan daadkracht heeft aangetrokken: hij schijnt afgelopen dinsdag tegenover collega's één van zijn beruchte woede-uitbarstingen te hebben gehad omdat het hem niet snel genoeg ging.

Als wordt besloten tot een algehele snelheidsverlaging, duurt het ongeveer negen maanden voor die ook daadwerkelijk kan worden ingevoerd, schrijft het RIVM. Dat komt hoofdzakelijk doordat grote hoeveelheden nieuwe verkeersborden moeten worden gemaakt en geplaatst. 

Explosief

De berekeningen zijn politiek explosief, omdat met name de VVD zich steeds heeft verzet tegen een algemene verlaging van de maximumsnelheid. Dat zou nauwelijks effect hebben. Maar het RIVM toont nu aan dat een snelheidsverlaging wel degelijk leidt tot ruimte voor de bouw van heel veel woningen. Daarmee zijn de berekeningen koren op de molen van linkse oppositiepartijen als GroenLinks en de PvdA. 

Lees meer over
Mark RutteRIVMSnelwegStikstofvervuilingVerkeer