VVD en NSC

130 km/u op snelweg op losse schroeven: Kamer wil eerst boeren helpen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz130 km/u op snelweg op losse schroeven: Kamer wil eerst boeren helpen
RTL

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op de snelweg is verder op losse schroeven komen te staan. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat eerst alle boeren die onterecht geen natuurvergunning hebben worden gelegaliseerd.

Uit onderzoek van RTL Nieuws bleek al dat de snelheid verhogen momenteel überhaupt nergens mogelijk is door de beperkte stikstofruimte. In het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB was al een voorbehoud gemaakt bij het plan. De snelheid gaat alleen omhoog 'waar dat kan'.

130 km/u nu nergens een optie, ondanks plannen kabinet: 'Kan geen grammetje stikstof bij'
Lees ook

130 km/u nu nergens een optie, ondanks plannen kabinet: 'Kan geen grammetje stikstof bij'

Voordat hier naar gekeken wordt, zullen eerst de zogeheten PAS-melders geholpen moeten worden. En ook voor garnalenvissers moeten eerst een natuurvergunning krijgen voordat het 130 km-plan uitgevoerd kan worden. Een motie hiervoor van de ChristenUnie en het CDA kreeg steun van de VVD en NSC. 

Legaliseren PAS-melders 

Het legaliseren van de zogeheten PAS-melders is al jarenlang een politiek hoofdpijndossier waar weinig schot in zit. Vorig jaar ging het nog om ongeveer 2500 boeren die zonder hun schuld geen vergunning hebben. 

Voor de stikstofuitspraak van de Raad van State uit 2019, was het voor hen voldoende om hun stikstofuitstoot alleen maar te melden, zonder een vergunning te hebben. Na de uitspraak was er een vergunning nodig, maar door de krappe stikstofruimte niet meer te verkrijgen. Door de vaak schrijnende situaties die PAS-melders doormaken, wil de politiek hen met prioriteit helpen.

Het was al de vraag of het zou lukken om de maximumsnelheid op de snelweg weer te verhogen naar 130 kilometer per uur. In 2019 werd de maximumsnelheid verlaagd naar 100 kilometer per uur, omdat daarmee minder stikstof wordt uitgestoten. Landelijk is er zo weinig ruimte om meer stikstof uit te stoten, dat het herinvoeren van de hogere snelheid al een lastige opgave zou worden.

BBB-leider Caroline van der Plas was eerder nog vol zelfvertrouwen over het plan, zoals te zien is in het interview hieronder. 

Lees meer over
Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatSnelwegMaximumsnelheidStikstofcrisis