Eindelijk duidelijkheid: jaarlijks 478.000 vluchten op Schiphol
Er is meer duidelijk over hoe het kabinet de geluidsoverlast door vliegtuigen van Schiphol wil verminderen. Het kabinet kiest ervoor om vanaf volgend jaar jaarlijks 478.000 vluchten toe te staan. Voor omwonenden is dat een tegenvaller. Eerder was besloten dat de geluidshinder rond Schiphol met 20 procent moest worden verminderd. Dat blijft met dit aantal vluchten steken op 15 procent.
Verantwoordelijk minister Barry Madlener (PVV) snapt dat dit aantal vluchten een tegenvaller is voor omwonenden. "Ik begrijp dat sommige omwonenden hadden gehoopt dat het geluid rondom Schiphol verder zou worden ingeperkt. Aan de andere kant zijn dit voor de sector ingrijpende maatregelen."
Kijk hier naar de reactie van Madlener na afloop van de ministerraad war het besluit werd genomen:
Maar niet alleen omwonenden zullen teleurgesteld zijn. Luchtvaartmaatschappij KLM liet gisteren al weten niet tevreden te zijn met het besluit van het kabinet. Zij willen het aantal vluchten zo hoog mogelijk houden.
Het aantal jaarlijkse vluchten waartoe nu is besloten sluit aan bij de aankondiging van Madlener, dat het aantal jaarlijkse vluchten zou uitkomen tussen de 475.000 en 485.000.
Tegenvaller
Voor omwonenden van de luchthaven was dat een tegenvaller. Het vorige kabinet had ingezet op 440.000 vluchten per jaar. Maar daar stak de Europese Commissie een stokje voor. Die oordeelde dat de procedure om te besluiten hoe het geluid wordt verminderd, niet goed was gevolgd.
Dat betekende dat het jaarlijkse aantal vluchten toch hoger zou komen te liggen. Het door Madlener aangekondigde aantal vluchten zou een vermindering van de hinder zijn met 17 procent. Maar dat bleek onjuist en het ministerie bleek die berekeningen over te moeten doen. Vandaag is de uitkomst van die nieuwe berekeningen.
Het ministerie laat nu weten dat als ze op 17 procent wilden uitkomen dat tot 467.000 jaarlijkse vluchten zou leiden. Dat is volgens het kabinet niet acceptabel omdat Europa daar mogelijk niet mee akkoord zou gaan. Ook zou het een te grote belasting zijn voor de luchtvaartsector, laat het ministerie weten. Daarom is besloten om de overlast met 15 procent terug te dringen. Dat komt dus uit op 478.000 vluchten.
Verdeelde coalitie
Door de coalitiepartijen wordt verschillend gedacht over wat moet gebeuren om de geluidsoverlast terug te dringen. In 2022 werd besloten dat de geluidsoverlast door Schiphol teruggebracht moest worden met 20 procent.
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was toen jaarlijks 500.000. Coalitiepartij NSC wilde dat het kabinet vasthoudt aan die 20 procent minder overlast. Maar de andere coalitiepartijen kijken daar anders tegenaan.
Vorige week zei minister Madlener nog dat het aantal vluchten niet lager zou uitkomen dan zijn aangekondigde bandbreedte, bekijk dat hier: