Op deze drie stukken snelweg kan er straks 130 km per uur worden gereden
Er is meer duidelijk over waar vanaf volgend jaar ook overdag 130 kilometer per uur gereden kan worden. Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Dat heeft minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener bekendgemaakt.
Op de drie snelwegen zijn er geen bezwaren op het gebied van stikstof, geluid, luchtkwaliteit of verkeersveiligheid, blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Dat is goed voor 48 kilometer van de 2400 kilometer snelweg die er in Nederland ligt.
Waar het kan
In het hoofdlijnenakkoord werd door de coalitiepartijen in mei dit jaar afgesproken dat er weer 130 gereden zou worden op de snelweg, 'daar waar dat kan'.
Uiteindelijk bleken daar vier snelwegdelen voor in aanmerking te komen: de drie bovengenoemde wegen en de A37 tussen knooppunt Holsloot en Zwartemeer.
Geert Wilders en Caroline van der Plas zijn gematigd enthousiast over de hoeveelheid snelwegen waar overdag 130 kan worden gereden:
Het kabinet moest die vier trajecten nog wel laten onderzoeken of het daadwerkelijk mogelijk was om daar overdag weer harder te rijden. Nu blijkt het op drie trajecten te kunnen.
Het onderzoek naar het vierde traject, de A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer, loopt nog. De uitkomst van dat onderzoek wordt in januari verwacht.
Overigens was het kabinet van plan om op een groter gedeelte van de A7 richting Duitsland harder rijden toe te staan. Maar uit het onderzoek bleek dat in dat geval de geluidsoverlast te groot zou worden. Daarom is dat traject ingekort. Mogelijk wordt dat na 2028 mogelijk als er nieuw asfalt is aangelegd.
Snelheid definitief verhogen
Verantwoordelijk minister Madlener is opgetogen over het besluit vandaag. "Met deze trajecten zetten we een eerste stap en houden we de vaart erin. Volgend jaar gaan we meer trajecten onder de loep nemen om te zien waar we nog meer 130 kunnen gaan rijden."
Wel zegt het ministerie nog een uitspraak van De Raad van State van deze week te bestuderen over stikstofneerslag. Mogelijk heeft die uitspraak gevolgen voor het besluit over deze drie snelwegen.
Er kan nu nog bezwaar worden gemaakt tegen de verhoging van de snelheid op deze snelwegen in de zienswijzeprocedure. De minister is van plan die procedure voor april af te ronden. De verwachting is dat de snelheid dan snel daarna definitief kan worden verhoogd.