Ruim jaar achterstand

BCC betaalde pensioenpremies van personeel niet

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPBCC betaalde pensioenpremies van personeel niet
RTL

Opnieuw slecht nieuws voor de ruim duizend werknemers van de failliete winkelketen BCC. In de nasleep van het faillissement is gebleken dat hun pensioenpremies al ruim een jaar niet zijn betaald. Onder het personeel is grote onrust ontstaan.

Dat melden Interne bronnen binnen BCC, en bevestigt bestuurder Leon van der Elsen van vakbond CNV tegenover RTL Z. 

"Er blijkt inderdaad een forse achterstand te zijn met de betaling van de pensioenpremies, zowel het werkgeversdeel als het werknemersdeel. Dat laatste deel is wel ingehouden op het salaris van de werknemers, maar niet doorbetaald aan het pensioenfonds."

Ongebruikelijk

Het is bij faillissementen niet ongebruikelijk dat salarissen en pensioenpremies over de maand voorafgaand aan een bankroet niet zijn betaald. Dat pensioenpremies ruim een jaar lang onbetaald blijven, is uitzonderlijk. "We zien het helaas wel vaker, maar dit is wel heel erg lang", aldus Van der Elsen.

Elektronicaketen BCC is failliet, 1000 banen weg
Lees ook

Elektronicaketen BCC is failliet, 1000 banen weg

De vakbondsbestuurder kan nog niet zeggen wat de oorzaak van de achterstallige betalingen is. "Daar moet nog onderzoek naar worden gedaan. Het lijkt op meer dan een slordigheid van BCC. We hebben er deze week met de curatoren over gesproken, zij waren ook heel verbaasd. Het is ook de vraag waarom Pensioenfonds Detailhandel niet heeft ingegrepen."

Gevolgen voor personeel

Waarschijnlijk blijven de gevolgen voor de ruim duizend werknemers van BCC en enkele honderden medewerkers die afgelopen jaren al vertrokken, beperkt. Bij faillissementen garandeert uitkeringsinstantie UWV namelijk in de meeste gevallen de onbetaalde pensioenpremies tot een jaar terug.

Als het UWV niet alles dekt, draait het pensioenfonds voor de rest van de schade op. "Daarmee wordt dit ook een politiek verhaal, omdat de schade wordt betaald met collectief geld", zegt CNV-bestuurder Van der Elsen.

Schade gedekt

Advocaat en pensioenexpert Jorn de Bruin, die in opdracht van de curatoren de kwestie onderzoekt, benadrukt dat de financiële gevolgen voor de (ex-)werknemers van BCC beperkt zijn omdat het UWV en het pensioenfonds de tekorten dekken.

"Ik kan me voorstellen dat de onrust onder de werknemers groot is. Het is natuurlijk heel vervelend om je baan door een faillissement te verliezen, en dan ook nog eens zorgen te hebben over je pensioenopbouw omdat de premies niet zijn betaald. Maar het pensioenfonds garandeert de pensioenopbouw."

Maatschappelijk onwenselijk

Wel roept hij ex-werknemers van BCC op om zich te melden bij het UWV. "Dan kan het UWV de achterstallige premies tot een jaar terug aan het pensioenfonds vergoeden." Voor de werknemers die nog in dienst waren tijdens het faillissement wordt een collectieve melding bij het UWV gedaan.

Volgens De Bruin zullen de curatoren zeker onderzoek gaan doen naar de onbetaalde pensioenpremies. "Dit is maatschappelijk gezien natuurlijk onwenselijk. Het UWV en het pensioenfonds draaien op voor de schade, dus die wordt betaald met collectief geld. En het gaat hier om grote bedragen, niet om een paar ton."

Miljoenenschade

Een schatting van tussen 6 en 10 miljoen euro op basis van ruim duizend werknemers en een jaar onbetaalde premie, kan hij niet bevestigen. "Maar in die orde van grootte kan je wel denken."

Bestuursvoorzitter Michiel Witteveen van het moederbedrijf van BCC, Mirage Retail Group, zegt niet veel over de zaak te kunnen zeggen. "Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik weet wel dat er pensioenfondsen zijn die zo’n achterstand hebben dat zij geen nota's sturen. Maar je moet hiervoor zijn bij de mensen die het bedrijf runden, bij Caspar Klinkhamer."

Pensioenuitvoerder

Directeur Klinkhamer van BCC wil aanvankelijk niets zeggen, maar bevestigt uiteindelijk de premieachterstand. "Die is in het verleden ontstaan, voor mijn aantreden. De pensioenuitvoerder had systeemissues, waardoor BCC lange tijd niet is gefactureerd en daarna onjuist is gefactureerd. Wij hebben contact opgenomen met het pensioenfonds en een afbetalingsregeling getroffen, en ons daaraan gehouden."

Woordvoerster Tine van Heerikhuize van Pensioenfonds Detailhandel bevestigt dat er een betalingsregeling liep, en zegt dat er 'al een jaar met BCC over deze kwestie werd  gesproken.' Of de betalingsachterstanden ontstonden door administratieve problemen bij het pensioenfonds of betalingsproblemen bij BCC kon zij echter niet zeggen.

Lees meer over
BCCMirage Retail GroupPensioenfonds DetailhandelFaillissementPensioenen