Het gaat weer beter met HEMA, winst verdubbelt
Warenhuisketen HEMA heeft naar eigen zeggen een succesvol jaar achter de rug, ondanks moeilijke markten. Onder 'uitdagende omstandigheden', zoals lagere consumentenbestedingen en blijvende stijgende kosten van inkoop en arbeid, leverde de verkoop van kleding, huishoudelijke artikelen en voedingswaren de winkelketen meer op.
Dat blijkt uit de vandaag door het warenhuis openbaar gemaakte jaarcijfers over 2023.
De omzet van HEMA nam van februari vorig jaar tot en met januari dit jaar met 7,4 procent toe, tot ruim 2,1 miljard euro. Het aantal winkelbezoeken bleef ongeveer gelijk, maar die klanten kochten méér. De winst voor belastingen kwam uit op ruim 61 miljoen euro, tegen ruim 30 miljoen een jaar eerder.
Heftige concurrentie
De concurrentie blijft voor de keten 'heftig' en 'komt overal vandaan, online en in de winkelstraat', zegt topvrouw Saskia Egas Reparaz tegen persbureau ANP. Volgens haar onderscheidt HEMA zich door te letten op de impact van zijn artikelen op het milieu en omstandigheden van de mensen die ze maken.
HEMA investeert ook flink in de vernieuwing van de winkels, aldus Egas Reparaz. Afgelopen jaar zijn er 19 winkels verbouwd en dit jaar verwacht de Nederlandse keten zo'n 125 winkels te vernieuwen. Ook denkt HEMA 15 nieuwe winkels te openen, waarvan 10 in België en Frankrijk.
Eeuwfeest
Het warenhuis viert over anderhalf jaar zijn honderdjarig bestaan. De HEMA werd opgericht in 1926 als de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, destijds een zusterbedrijf van de Bijenkorf.
Rond de eeuwwisseling was het bedrijf een van de gezichtsbepalende onderdelen van retailgigant Vendex / KBB. Nadat dat bedrijf in 2004 van de beurs was gehaald door een investeerder, kwam HEMA uiteindelijk in handen van de Britse investeerder Lion Capital. Die pompte het bedrijf vol schulden en begon aan een kostbare maar weinig succesvolle internationale expansie.
De Nederlandse investeerder Marcel Boekhoorn kocht het destijds wankelende HEMA in 2018, maar raakte het twee jaar later weer kwijt aan de schuldeisers van de warenhuisketen. Zij verkochten het bedrijf uiteindelijk aan private equityhuis Parcom en de familie Van Eerd, de oprichters van supermarktketen Jumbo.