Slechts beperkte dekking

Garantiefonds overspoeld met klanten failliete solarbedrijven BonGo en NovaVolt

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPGarantiefonds overspoeld met klanten failliete solarbedrijven BonGo en NovaVolt
RTL

De Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE) wordt overspoeld met vragen van klanten van de vier zonnepaneelbedrijven van superinvesteerder Kees Koolen, die eind vorige week failliet gingen. 'De telefoon staat daar roodgloeiend', zegt curator Bert Jansen. Zelf kon hij de klanten nog niet bereiken.

Jansen zegt gedupeerde klanten zelf ook te willen informeren over de gevolgen van de faillissementen, maar daartoe tot nu toe niet in staat te zijn geweest doordat hij niet kon beschikken over de klantgegevens. "De beheerder van de databank heeft daar na het faillissement de stekker uitgetrokken. Ik wil klanten graag helpen, maar moet wel contact met hen kunnen opnemen."

De curator zegt gisterenavond uiteindelijk toch databestanden te hebben ontvangen. "Die moeten wij nu omzetten. Hopelijk kunnen wij er vandaag alsnog een mailing aan de klanten uitdoen."

Duizenden klanten

Jansen moet als curator de recente faillissementen afwikkelen van de vier zonnepaneelbedrijven van Koolen Industries, het cleantech-imperium van investeerder Kees Koolen (zie onderaan). Die bedrijven - Koolen Industries Solar, Koolen Installation Services, BonGo Solar en NovaVolt - gingen vorige week op de fles en telden duizenden klanten.

Solarbedrijven van superinvesteerder Kees Koolen (Booking) failliet
Lees ook

Solarbedrijven van superinvesteerder Kees Koolen (Booking) failliet

Daarbij richt Jansen zich in eerste plaats op het bereiken van een mogelijke doorstart van de solarbedrijven en op het informeren van gedupeerde klanten.

Garantie en aanbetalingen

Het betreft daarbij zowel klanten die gebruik willen maken van de garantie op hun zonnepaneelsystemen als klanten die hebben (aan)betaald voor een systeem, maar dit nog niet geleverd hebben gekregen.

Op het eerste gezicht lijkt de schade voor die klanten beperkt te kunnen blijven. De twee belangrijkste van de vier failliete bedrijven blijken namelijk te zijn aangesloten bij de Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE). "Die twee bedrijven verzorgden alles wat met de klanten te maken had. Met de twee andere bedrijven hadden klanten niets te maken", aldus Jansen. 

Gedupeerde klanten

Die stichting neemt de afwikkeling van een deel van de garanties over, en vergoedt een deel van de aanbetalingen van zonnestroomsystemen die nog niet zijn geleverd. Ook helpt het gedupeerde klanten met het vinden van een nieuwe installateur of reparatiebedrijf voor de werkzaamheden.

"Klanten hebben bij betaling van hun zonnestroomsystemen gegevens gekregen, die zij moeten invullen op de website van het garantiefonds", legt de curator uit. "Dan krijgen zij een certificaat, waarmee zij aanspraak kunnen maken op hun garantie of de verrekening van een deel van hun aanbetaling."

Beperkte schadevergoeding

Nadere beschouwing van de informatiepagina's van de stichting leert echter dat klanten niet volledig schadeloos worden gesteld. Verre van dat. Klanten die niet-geleverde panelen hebben aanbetaald, krijgen slechts 30 procent van het totale orderbedrag vergoed. Bovendien geldt er een maximum van 3000 euro.

SGZE-bestuurder Hans Stoop tekent daarbij ook aan dat klanten dat geld niet teruggestort krijgen. "Wij zoeken er een nieuwe leverancier of installateur bij, en betalen na de uitvoer van de werkzaamheden het garantiebedrag aan dat bedrijf."

Ook kunnen klanten volgens de SGZE-site alleen aanspraak maken op de garantie die is afgegeven door de fabrikanten van de apparatuur. Onder garantie vallen bijvoorbeeld niet installatieschade of door de installateur gegeven opbrengstgaranties. Ook wordt alleen apparatuur vergoed, maar meestal niet de voorrijkosten of de kosten van de benodigde werkzaamheden.

Iets beter dan niets

De curator van de failliete zonnepaneelbedrijven zegt zich te realiseren dat de schade van klanten niet volledig wordt gedekt door het garantiefonds. "Maar iets is beter dan niets. Bij veel faillissementen staan gedupeerde klanten helemaal met lege handen. Het is positief dat hier in elk geval een garantiestichting is."

Jansen benadrukt ook nog te werken aan een eventuele gehele of gedeeltelijke doorstart van de failliete bedrijven. "Het mooiste zou natuurlijk zijn als de werkzaamheden alsnog uitgevoerd kunnen uitvoeren door een doorstarter." Wel tekent hij aan dat doorstarter de verplichtingen van de failliete bedrijven meestal niet overneemt.

Roodgloeiend

Curator Jansen hoopt dus dat hij klanten dankzij de gisterenavond ontvangen databestanden vandaag dus alsnog op de hoogte kan brengen van de gevolgen van de faillissementen voor hen.

Van de SGZE heeft hij inmiddels begrepen dat veel gedupeerde klanten het garantiefonds de afgelopen dagen rechtstreeks al benaderden. "De telefoon staat daar roodgloeiend. Dat betekent dus dat veel klanten het garantiefonds zelf weten te vinden."

Een medewerkster van de klantenservice van SGZE bevestigt dat daar afgelopen dagen veel telefoontjes van gedupeerde klanten binnenkomen. "Het is inderdaad druk. Wij zetten veel mensen door naar een partij die de werkzaamheden kan overnemen."

Volgens SGZE-bestuurder Hans Stoop hebben bijna 32.000 klanten van BonGo Solar zich bij de stichting aangemeld als certificaathouder, en nog eens ruim 2000 klanten van NovaVolt. "Gelukkig hebben niet al deze klanten de afgelopen dagen ook daadwerkelijk gebeld, maar zij staan in ons systeem."

Imperium Kees Koolen

De vier solarbedrijven die vorige week failliet gingen na een omzethalvering mede als gevolg van onzekerheden rond de financiële regelingen rond zonnestroom, maakten allemaal deel uit van het cleantech-imperium van superinvesteerder Kees Koolen.

Koolen is een voormalig topman van Booking en werd schatrijk dankzij zijn investering in dat hotelreserveringsbedrijf. Een deel van zijn vermogen investeerde hij sinds 2019 in de energietransitie, via Koolen Industries. Dat bedrijf boekte in 2022 een verlies van bijna 21 miljoen op een omzet van 105 miljoen euro.

Onder Koolen Industries vallen zo'n 25 volledige dochterbedrijven en participaties in zonnestroomopwekking, opslag en laadcapaciteit. Volgens de website van het concern is daarin inmiddels 130 miljoen euro geïnvesteerd. Het vermogen van Koolen zelf wordt door zakenblad Quote geschat op bijna 400 miljoen euro.

Lees meer over
Kees KoolenKoolen IndustriesNovavoltBonGo SolarFaillissementDuurzaamheidZonnepaneel