Toch geen doorstart voor failliete solarbedrijven van Koolen
Ondanks de aanvankelijk grote belangstelling van potentiële kopers voor de vier failliete zonnepaneelbedrijven van Koolen Industries, komt er geen doorstart. Dat zegt de curator van de bedrijven tegen RTL Z. "Oprecht jammer, want voor de 65 werknemers en de 34.000 klanten was de scheur in de broek bij een doorstart een stuk kleiner geweest."
Eind vorige maand gingen vier zonnepaneelbedrijven uit het zakenimperium van superinvesteerder Kees Koolen (ex-Booking.com) failliet. Het bankroet van onder meer BonGo Solar en NovaVolt was onder meer te wijten aan de onrust onder potentiële klanten rond plannen om een einde te maken aan de gunstige terugleveringsvoorwaarden voor overtollige stroom.
Toch geen doorstart
Eind mei was curator Bert Jansen nog positief over de kansen op een doorstart. Maar nu blijkt de voorzetting van de bedrijven er toch niet te komen. "Er was aanvankelijk ruime belangstelling, van meer dan 50 partijen. Maar uiteindelijk tekenden maar tien van hen een geheimhoudingsverklaring, en ontvingen een informatiepakket. Daarvan brachten er maar drie kandidaten een bod uit", aldus Jansen.
Volgens de curator waren die biedingen niet de moeite waard. "Ik kon daar als curator niets mee. De biedingen waren of te weinig concreet, of ver onder de liquidatiewaarde." Volgens Jansen bleken de bieders vooral geïnteresseerd in de omzet en het klantenbestand.
Privacywetgeving
"Zo'n klantenbestand kan echter niet zo maar los worden verkocht, als gevolg van de privacywetgeving", legt de curator uit. "Bij een volledige doorstart is het makkelijker. Dan moet je klanten een opt-out geven, de mogelijkheid om niet naar de doorstarter over te gaan. Maar bij een losse verkoop moeten klanten een opt-in krijgen, dus moeten ze nadrukkelijk zeggen dat zij wel over willen gaan. Dat is bij een klantenbestand van 34.000 klanten praktisch gezien onhaalbaar. Daarom rest mij nu niets anders dan plan B: de losse verkoop van de spullen."
Jansen zegt de mislukte doorstart wel te betreuren. "Als curator ga ik daar altijd voor. Het is oprecht jammer dat dit niet is gelukt, want een doorstart had een veel kleinere scheur in de broek opgeleverd voor de 65 werknemers en de duizenden klanten van het bedrijf. Die klanten moeten nu op zoek naar een nieuwe aanbieder, als er nog werkzaamheden moeten worden uitgevoerd."
De curator zegt het personeel inmiddels te hebben geïnformeerd over het teleurstellende bericht. "Ook gaan wij nu de klanten op de hoogte stellen. Daarvoor plaatsen wij onder meer een bericht op onze website."