Chinese webshop wint razendsnel terrein: dubbel zoveel bestedingen
Nederlandse consumenten geven dit jaar flink meer geld uit bij Chinese webshops zoals Temu, Shein en Aliexpress. Veel verkopers uit dat land kunnen hun prijzen laag houden omdat zij zich niet houden aan Europese regels voor veiligheid, duurzaamheid en retourneren.
In het eerste kwartaal van dit jaar is voor ruim 100 miljoen euro uitgegeven bij Chinese partijen, bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail-insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.
Nederlanders kopen vooral meer huis-tuin-en-keukenproducten, hobbyartikelen en kleding uit China. De verwachting is dat dit alleen maar verder zal toenemen. In een aanvullende enquête van brancheorganisatie Thuiswinkel.org geeft meer dan de helft van de ondervraagde consumenten aan dat zij de komende jaren minstens even veel, of zelfs méér, bij Chinese webshops gaan bestellen.
Bij Chinese webshops worden inmiddels ook de meeste aankopen gedaan, blijkt uit het GfK-onderzoek. China heeft Duitsland het afgelopen jaar ingehaald en is nu goed voor ruim een kwart van het aantal aankopen bij buitenlandse webshops. Nederlandse consumenten die in China bestellen, zijn vaker dan gemiddeld vrouwen en hebben vaker een gezin met jonge kinderen.
Het gaat in veel gevallen niet om dure aankopen: China moet zowel Duitsland, Frankrijk als de VS voorlaten als het gaat om het totale bedrag dat per land is uitgegeven. Al groeit het marktaandeel van China ook op dat vlak snel: van 6 procent in het eerste kwartaal van vorig jaar, naar 9 procent in hetzelfde kwartaal dit jaar.
Dat Chinese en andere buitenlandse webwinkels zulke lage prijzen kunnen aanbieden, heeft een reden. "We zien dat een aantal bedrijven zich niet houdt aan belangrijke wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid", klaagt directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org in een toelichting bij het onderzoek. "Deze bedrijven kunnen mede hierdoor hun prijzen lager houden, wat het voor consumenten weer aantrekkelijker maakt om daar te kopen."
China-correspondent Roland Smid legt in onderstaande video uit hoe de populaire Chinese webshop Temu te werk gaat:
In totaal gaven Nederlandse consumenten van januari tot maart ruim 9 miljard euro uit in webwinkels, 3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De grootste groei in online bestedingen komt door de aanschaf van (zorg)verzekeringen (+34 procent) en duurdere tickets voor attracties en evenementen (+23 procent). Daar tegenover staat een daling in het aantal online aangeschafte vliegtickets, tuinartikelen en babyvoeding.