'Personeel Belastingdienst durft misstanden niet aan te kaarten'
De werkcultuur bij de Belastingdienst is zo vijandig dat ambtenaren misstanden niet aan durven te kaarten. Dat is niet alleen zo bij de afdeling Toeslagen, maar ook bij de Belastingtelefoon. Het is net alsof 'managers en medewerkers in gescheiden werelden leven'.
Dat blijkt uit een nog ongepubliceerd rapport waar NRC over schrijft. Het gaat om een onderzoek dat door twee juristen is uitgevoerd in opdracht van de Tweede Kamer naar aanleiding van de toeslagenaffaire.
'Wet- en regelgeving'
De krant heeft het rapport ingezien en concludeert dat medewerkers die schrijnende verhalen van burgers doorgeven aan leidinggevenden te horen krijgen dat 'de wet- en regelgeving nou eenmaal zo is'.
Wie bij de Belastingdienst werkt en misstanden of onregelmatigheden meldt wordt stelstelmatig genegeerd. Ook komt tijdelijk personeel er soms door in de problemen en worden contracten bijvoorbeeld niet verlengd. Volgens de onderzoekers zorgt het werkproces bij de Belastingdienst ervoor dat 'problemen niet worden opgelost en blijven liggen'.
Geen interne discussie
Kamerlid Pieter Omtzigt, die had aangedrongen op het rapport, schrijft in een reactie dat 'interne discussie de eerste en beste verdedigingslinie is om fouten boven tafel te krijgen'. "Die lijkt bij de Belastingdienst nu volledig onklaar gemaakt", vindt Omtzigt.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Reactie ministerie
Het ministerie van Financiën laat in een reactie aan de krant weten dat het rapport 'duidelijk maakt dat we nog niet zijn waar we willen zijn'.