Dansjes én educatieve filmpjes

Leraren tiktokken erop los: 'Het kan het onderwijs echt verder helpen'

Door Ivy Dirksen··Aangepast:
© Eigen fotoLeraren tiktokken erop los: 'Het kan het onderwijs echt verder helpen'
RTL

Grote kans dat jij ze ook al weleens voorbij hebt zien komen: video’s van leraren op TikTok of andere sociale media. Grappige gebeurtenissen in de klas en uitleg over ingewikkelde onderwerpen. Volgens populaire TikTok-docenten Didem en Jesper zijn de filmpjes niet alleen leuk, maar ook nuttig. "Het kan helpen bij het lerarentekort."

Volgens meester Jesper, misschien wel het bekendste voorbeeld van alle leerkrachten en docenten die op deze manier online actief zijn, wint iedereen. "Het is niet alleen leuk voor de kinderen, maar ook voor veel ouders. Het is een stukje herkenbaarheid."

En, zeker niet onbelangrijk in tijden van tekorten in het onderwijs, kan het ook helpen om het imago ervan wat op te vijzelen. Inmiddels staat de tijdlijn van meester Jesper, en met hem vele andere docenten en leerkrachten, vol met filmpjes die laten zien hoe leuk het onderwijs kan zijn.

Stoffig imago

"Het onderwijs heeft toch een beetje een stoffig imago", zegt Jesper. "Het is natuurlijk bekend dat er een flink personeelstekort is, er is een hoop te doen rondom de salarissen. Maar er is ook zoveel moois in het onderwijs. Dat hoop ik vooral ook te kunnen laten zien. Het kan het onderwijs echt helpen."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Genoeg redenen dus om als docent je eigen account aan te maken. En als je het als docent zelf niet doet, dan doen je leerlingen het misschien wel voor jou. Zoals het geval was bij Didem Aykilic, ofwel juf Didem. 

"Ik had er zelf in eerste instantie helemaal niks mee", vertelt ze. "Ik gaf les aan een groep 7 en mijn leerlingen wilden telkens dansjes enzo doen. Dat vind ik nog steeds niks. Maar toen heb ik gekeken naar wat wel bij mij paste en ben ik het meer educatief gaan insteken. Toen de kinderen vervolgens een opname namens mij op TikTok plaatsten, was die echt succesvol. Daarna begon ik wel de potentie ervan in te zien."

Verschillende redenen

En die potentie is er zeker, zo blijkt uit de enorme hoeveelheid volgers die vele docenten online hebben. Zo heeft meester Jesper er zo'n 680.000 op TikTok, en ook Didem heeft tienduizenden mensen die haar op het platform volgen.

"Ik denk dat het succes hiervan verschillende redenen heeft", zegt Didem. "Er zijn leerlingen die me volgen voor instructies en informatie. Maar ook voor ouders is het leerzaam, als ze hun kind willen helpen. Hoe we bijvoorbeeld nu staartdelingen aan kinderen in groep 8 uitleggen, is anders dan hoe dat vroeger gebeurde. Dus het helpt ouders ook."

Dit is waarom jij eindeloos blijft scrollen op TikTok en Instagram
Lees ook

Dit is waarom jij eindeloos blijft scrollen op TikTok en Instagram

Daarnaast, merken beide docenten, zijn er ook mensen die door de filmpjes geïnteresseerd raken in de PABO, de lerarenopleiding. En wéér anderen vinden de filmpjes vooral leuk omdat het ze doet denken aan hun eigen tijd op school.

Ook de Algemene Onderwijsbond (AOb) is te spreken over het fenomeen. "We vinden het knap hoe deze mensen op nieuwe manieren invulling weten te geven aan hun lessen. Het is altijd goed om aansluiting te vinden bij de beleveniswereld van de kinderen in je klas."

Schaduwkant

Toch heeft de ontwikkeling ook een schaduwkant, erkennen Didem en Jesper. Mensen kunnen bij het zien van de filmpjes denken dat er continu wordt gefilmd in de klas, en dat het ten koste gaat van de prestaties van de kinderen.

"Maar dat is niet zo", zegt meester Jesper. "Aan het begin van het schooljaar maak ik heel duidelijk dat we alleen filmen in de pauze of buiten schooltijd. Kinderen denken nog weleens dat het bij mij in de klas alleen maar leuk is, maar komen er dan al snel achter dat ik soms ook streng moet zijn."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Ook Didem erkent dat de kinderen in het begin van het schooljaar erg enthousiast kunnen reageren. "Dan hebben ze allemaal ideeën wat leuk zou zijn voor een filmpje. Maar dan vertel ik wat mijn regels zijn, en dat is dat we alleen iets opnemen als iedereen hetgeen dat ik heb uitgelegd snapt. Vaak hebben ze ook niet eens door dat ik opneem, omdat ik toch alleen mezelf in beeld breng."

En daar zit ook meteen een tweede veelgehoorde vraag. "Voor mij zijn mijn leerlingen het belangrijkst", zegt Didem. "Hun privacy staat dus ook voorop. We houden ons aan de privacywetgeving vanuit school. Ook al waren er soms ouders die lieten weten het niet erg te vinden als hun kind op beeld kwam, ik doe dit liever niet."

Toestemming per platform

Bij meester Jesper op school werkt het net even anders. "In het begin van het schooljaar krijgen alle ouders een brief mee vanuit school waarin staat wat ik doe op mijn sociale media en waarom. De ouders kunnen dan aangeven of hun kinderen wel of niet herkenbaar in beeld mogen komen, en dat dan per platform."

"Ik let natuurlijk zelf goed op of kinderen niet gek in beeld komen. Als ze een video niet oké vinden dan kunnen ze dat achteraf ook bij mij melden." Ook zegt Jesper het belangrijk te vinden dat de kinderen er zelf akkoord mee zijn. "Pas dan gaat een video online."

Lees meer over
OnderwijsBasisonderwijsMiddelbaar onderwijsTikTokEditie NL Link in bioLink in bio