Gestegen personeelskosten

Prijzenpiek bij Jumbo lijkt voorbij, maar boodschappen niet goedkoper

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Harold VersteegPrijzenpiek bij Jumbo lijkt voorbij, maar boodschappen niet goedkoper
RTL

Het lijkt erop dat de prijzen voor boodschappen niet meer zo hard stijgen als in de afgelopen maanden. Bij Jumbo, na Albert Heijn de grootste van het land, is de piek achter de rug, verwacht de supermarktketen. Die waarschuwt tegelijkertijd dat de eigen kosten flink zullen stijgen. Goedkoper worden de boodschappen voorlopig dus niet.

In de afgelopen maanden werd een mandje vol standaardboodschappen ietsje goedkoper, blijkt uit een steekproef van RTL Nieuws bij Jumbo. In april rekenden we 33,24 euro af, deze maand waren we 32,49 euro kwijt. Een verschil van 75 cent, goed voor dik 2 procent daling. Die daling werd vooral veroorzaakt door goedkopere groenten en fruit, niet zo gek gezien het seizoen.

Groente en fruit

"Over het algemeen hebben we de meeste prijsstijgingen wel gehad", zegt Sebastiaan Schreijen, analist van de Rabobank. "Ten opzichte van de piek vorig jaar zomer zijn sommige grondstoffen in prijs omlaag gegaan", vertelt hij. Denk bijvoorbeeld aan zuivel. Maar, nuanceert hij: er zijn ook grondstoffen die duurder worden, zoals suiker. 

Consumentenbond: aanbiedingen met adviesprijzen slaan nergens op
Lees ook

Consumentenbond: aanbiedingen met adviesprijzen slaan nergens op

"Het prijspeil in de supermarkten daalt in de laatste maanden inderdaad", beaamt Patrick van der Zee, directeur van onderzoeksbureau Hiiper dat de prijzen in supermarkten in de gaten houdt. Vooral de prijzen voor producten waarvan er veel worden verkocht - bananen en pakken melk - zijn verlaagd. 

Genoegen met minder marge

Bij Jumbo gaan de prijzen van groenten en fruit, brood, eieren, vlees en vis minder hard omhoog. En ook van producten van het huismerk door het hele assortiment gaat het bedrijf de prijsstijgingen niet "één op één doorberekenen aan onze klanten, maar genoegen nemen met minder marge op deze producten", laat een woordvoerder weten. 

Die marge - de winst per product voor de supermarkt - lag in 2022 op ongeveer 1 procent, laat zij weten. Waar de marge dit jaar op zal uitkomen, is 'lastig om nu al te zeggen'. 

Weinig ruimte

Heel veel ruimte om iets aan de hoge prijzen te doen ziet Jumbo ook niet, blijkt wel uit de rest van het persbericht. De keten is namelijk veel extra geld kwijt aan huur en personeelskosten. De loonstijging die is afgesproken in de nieuwe cao kost het bedrijf dit jaar 90 miljoen euro extra, vertelt Jumbo-topman Ton van Veen tegen het Financieele Dagblad

Het bedrijf boekte een omzet van bijna 6 miljard euro in het afgelopen halfjaar, bijna 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Hoeveel winst er werd gehaald, wil het bedrijf niet zeggen. 

Beperkte invloed op de prijs

Het was in ieder geval niet de 'allerbeste periode', aldus Van Veen in het persbericht over de hogere kosten waar het bedrijf mee te maken heeft. Hij tempert ook de verwachtingen over de prijzen. "Op veel prijsverhogingen hebben we maar heel beperkt invloed", zegt hij verwijzend naar de harde onderhandelingen met voedingsfabrikanten. 

Sowieso staan de prijsdalingen - als die er al komen - nog niet in verhouding tot hoe hard de prijzen in het afgelopen jaar zijn gestegen, waarschuwt Schreijen voor te veel optimisme. 

"Gezien de ontwikkeling van de afgelopen maanden, en wetende dat supermarkten elkaar scherp in de gaten houden, ligt het wel vrij voor de hand dat de daling van het algemene prijspeil in de supermarkten zal doorzetten", aldus Van der Zee. 

Analist Schreijen is voorzichtiger. "Als het al tot een gemiddelde prijsdaling op consumentenniveau zou komen, zal die niet in verhouding staan tot de prijsstijgingen van de afgelopen 18 maanden. Daarvoor liggen er te veel kosten structureel hoger en supermarktmarges te laag", zegt hij. 

Lees meer over
JumboAlbert HeijnAldiLidlSupermarktVoedingVoedingsmiddelenindustrie