Lege schappen, salaris te laat

Onrust onder personeel Big Bazar groeit: 'Voel me bedonderd'

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANPOnrust onder personeel Big Bazar groeit: 'Voel me bedonderd'
RTL

Salaris dat te laat wordt uitbetaald, lege schappen en onverwachte winkelsluitingen. Terwijl Heerke Kooistra, de eigenaar van Big Bazar, orde op zaken hoopt te stellen, is het personeel van de keten daar allerminst gerust op. "We zagen dit al heel lang aankomen." Commotie om niks, vindt Kooistra.

Het salaris had eigenlijk eind vorige week binnen moeten zijn, maar het druppelt nu pas binnen bij werknemers van Big Bazar. Het is wel vaker spannend of er op tijd betaald wordt, vertelt één van hen. "We zien het langzaam afglijden", zegt de werknemer, die anoniem wil blijven, over de afgelopen maanden. 

Dat de omzetten teruglopen, is te zien in de winkels. Acties uit de folder zijn niet te krijgen, het assortiment is uitgedund en veel schappen blijven leeg. "We zijn recent opgeleid om medicijnen te kunnen verkopen, maar nu komen er helemaal geen medicijnen meer binnen", aldus de werknemer. 

Spullen opgehaald

Sommige leveranciers kwamen al spullen terughalen of voeren hun diensten niet meer uit. "Big Bazar zegt: we werken eraan, leg alle deurwaarders en mediavragen maar naast je neer, maar de problemen stapelen zich op. Ik voel me bedonderd."

Betaalachterstand Big Bazar loopt op tot 2,4 miljoen
Lees ook

Betaalachterstand Big Bazar loopt op tot 2,4 miljoen

Vakbond CNV, die een ronde maakte langs verschillende winkels, herkent het beeld. "Het bedrijf heeft werknemers beloofd om uiterlijk dinsdag het salaris uit te betalen", zegt bestuurder Tossif Alvi. Gebeurt dat niet, dan kijken de bonden naar vervolgstappen. "Veel schappen in de winkels zijn leeg."

Zorgen bij werknemers

Werknemers melden zich inmiddels mondjesmaat, ook bij vakbond FNV kwamen tientallen telefoontjes binnen. De melders maken zich zorgen over hun rechten. "En nog niet iedereen heeft salaris binnen", bevestigt bestuurder Linda Vermeulen. "Veel werknemers verdienen een minimumloon en werken met hart en ziel voor dit bedrijf."

De bonden willen met Big Bazar in gesprek over een sociaal plan. Een deel van de winkels wordt gesloten, of is al dicht. In de afgelopen weken kelderde het aantal winkels van 125 naar 109 en dat aantal moet verder omlaag.

Onrust

Er is onrust, zegt ook CNV. "Vooral omdat werknemers niet geïnformeerd worden door het bedrijf", zegt Alvi. Welke winkels blijven, welke niet? Niemand weet het. Ondertussen wordt het personeel in de winkels wel aangesproken op de situatie door klanten. "Ze staan vaak alleen of met zijn tweeën in de winkel."

"We moeten alles uit het nieuws vernemen en worden nergens van op de hoogte gehouden", vertelt de anonieme winkelmedewerker. Big Bazar liet via interne communicatie inmiddels wel weten dat er achter de schermen aan een oplossing wordt gewerkt voor alle problemen en schulden, daarvoor kreeg het bedrijf een afkoelingsperiode van de rechter.

Het door een boze verhuurder aangevraagde faillissement van de keten kwam vorige week on hold te staan. Op 7 september beslist de rechtbank of de afkoelingsperiode wordt verlengd. In dat geval heeft Big Bazar tot 24 december de tijd om de zaken te regelen.

In die tijd wil Big Bazar rust creëren en tot een deal komen met zijn schuldeisers. Volgens eigenaar Kooistra moet er binnen twee maanden een voorstel liggen. "Deze regeling biedt ons de kans weer aan de slag te gaan met zaken die ertoe doen, zoals commercie, inkopen en structuur."

Grote excuses

Ook zegt Kooistra dat de salarissen gewoon zijn uitbetaald. "Dat dat na de vijfentwintigste van de maand gebeurt, is ongebruikelijk", geeft hij toe, maar de commotie noemt hij 'onzin'. "Er is in al die jaren nog niemand geweest die een euro tekort heeft gehad." Volgens de eigenaar betaalt het bedrijf in batches. "Daarom hebben sommige mensen eerder hun geld dan anderen."

Kooistra maakte gisteren ook 'big excuses' aan zijn leveranciers en verhuurders in een paginagrote advertentie in Het Financieele Dagblad. In de afgelopen maanden kon het bedrijf om 'allerlei' redenen de rekeningen niet op tijd betalen, valt er te lezen. "Hierdoor werden schuldeisers en leveranciers terecht ontevreden en ongeduldig."