Sticker op leegstaande winkel: sneller verhuurd én vrolijker beeld
Een winkelpand dat leeg staat dreigt al snel een zwart gat te worden en daarmee een winkelstraat of winkelcentrum ongezelliger te maken. Maar stickers kunnen dat voorkomen. En dat is ook goed voor de eigenaar van het pand.
Soms heb je het in eerste instantie niet eens door dat een winkel leeg staat, zegt Rinus Griep, die namens beleggingsfonds Klépierre manager is van winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht.
Dat komt volgens hem doordat er dan stickers zijn aangebracht op de ruiten.
Schoenenwinkel of bakker?
Als je niet goed kijkt, lijkt het dan alsof er een schoenenwinkel zit, of een bakker. Een andere keer zitten er stickers op het pand van winkelende consumenten.
In Hoog Catharijne worden ook wel eens stickers van foto's van hoe de buurt er vroeger uit zag op geplakt, vertelt Griep.
'Sneller verhuurd'
"Natuurlijk is een pand eerder verhuurd als er stickers op zitten, het trekt meer de aandacht", zegt Jasper Verdegem. Hij is projectmanager Vastgoed & Bouw bij Imagebuilding, dat zich richt op tijdelijke buitenreclame. "Het kost wel geld, maar het levert ook eerder huurders op".
Maar soms willen de eigenaren van een winkelpand in verband met de kosten eerst online of via Linkedin een huurder vinden. Als dat niet lukt, dan gaan ze stickers plakken, zegt Verdegem. "Meestal duurt het wel één tot twee jaar voordat er stickers op worden aangebracht", vult Binken aan. Dan gaan ze ook wel twee jaar mee, aldus Griep.
Kosten
Eigenaren van winkelpanden zijn in verband met kosten terughoudend in het aanbrengen van duurdere stickers, zoals digitale folies die je aan en uit kunt zetten. "Die plaats je bij wijze van spreken alleen in de duurste winkelstraten, maar niet zo gauw voor een pand dat in de binnenstad te huur staat", aldus Robert Jan Boogaard, eigenaar van Maxtension, een bureau op het gebied van grote reclame-objecten.
Een sticker kost circa 60 euro per vierkante meter, aldus Verdegem. Al daalt de prijs wat als het om veel meer vierkante meters gaat. Dan worden de kosten om naar de winkel toe te rijden immers lager per vierkante meter. Een gemiddelde sticker is 6 tot 7 meter breed en 2,5 tot 3 meter hoog, aldus Verdegem.
Decoratief
De stickers die Klépierre op leegstaande panden plakt zijn 'puur decoratief', zegt Griep. "Als je geen decoratie aanbrengt, dan doet dat wat met de beleving door consumenten, het wordt minder gezellig." Maar hij geeft toe dat als voor bezoekers van het winkelcentrum de sfeer beter is als gevolg van de stickers, winkelpanden daardoor makkelijker verhuurd kunnen worden.
Bestickering zorgt ervoor dat een winkelstraat of deel van een winkelcentrum levend blijft, vult Jurriaan Otting, accountmanager Automotive & Retail bij Imagebuilding, aan. De stickers van bijvoorbeeld een kledingzaak, kan er volgens hem voor zorgen dat je aan potentiële huurders laat zien hoe het eruit kán zien.
'Andere winkeliers vragen er om'
"Het zijn met name winkeliers die om een leegstaand heen zitten die vragen om bestickering", aldus Jeroen Binken, eigenaar van Binken Reclame. De verhuurder van die winkelpanden betaalt dat dan, als die van dezelfde eigenaar zijn, zegt hij.
Maar volgens hem is soms een ander verhaal als leegstaande winkelpanden worden omgebouwd tot appartementen. Dan plakken ze stickers om te laten zien hoe die appartementen eruit gaan zien, of hoe de omgeving eruit ziet, om het dorp of stad te promoten, om de appartementen aantrekkelijker te maken.
Nieuwe huurder
Soms wil de nieuwe huurder alvast aan consumenten laten weten welke winkel er in een pand komt en dat kan dan ook prima via stickers, zegt Boogaard. Als er dan nog eerst moet worden verbouwd, dan kan er zo al wel reclame worden gemaakt.
De vraag naar bestickering van winkelpanden nu groter dan een paar jaar geleden, maar vergelijkbaar met vóór corona, aldus Verdegem. De laatste tijd zijn er vooral meer eenpitters in de markt bijgekomen, zegt hij. Volgens Binken is er een jaar of vijf sprake van 'goede groei'. Hij spreekt van een verdubbeling ten opzichte van vijf of zeven jaar geleden.
Leegstand nu nog laag
De winkelleegstand daalde vorig jaar tot het laagste niveau sinds begin 2011, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Sindsdien is de leegstand zelfs nog heel licht gedaald, aldus directeur Gertjan Slob.
Maar Boogaard denkt dat de leegstand de komende tijd zal toenemen. Dat is doordat bedrijven NOW-steun zullen moeten gaan terugbetalen en dat niet allemaal zullen kunnen, denkt hij. Als er meer panden leegstaan, dan zal er ook meer vraag komen van eigenaren van winkelpanden naar bestickering, verwacht Boogaard.