Financiële problemen

Naomi bestelde bij BCC, maar vreest nu haar geld kwijt te zijn

Door RTL Z··Aangepast:
© RTL ZNaomi bestelde bij BCC, maar vreest nu haar geld kwijt te zijn
RTL

Hoewel elektronicaketen BCC het tegendeel beweert, merken ook klanten dat het bedrijf in de financiële problemen zit. Zoals Naomi Leisberg. Zij zou geld terugkrijgen, maar heeft nog niets gezien en is bang dat ze daar nu naar kan fluiten. Via de website van BCC kan overigens nog steeds besteld worden.

Op 2 september bestelde Naomi online een Dyson stofzuiger bij BCC. Twee dagen later kreeg ze te horen dat deze niet geleverd kon worden. Ze kon wel een showmodel krijgen plus een cadeaubon van 20 procent van het aankoopbedrag.

Big Bazar dichter bij ondergang: rechter wijst verzoek OR af
Lees ook

Big Bazar dichter bij ondergang: rechter wijst verzoek OR af

Dat wilde Naomi niet, dus annuleerde ze haar bestelling nog dezelfde dag. Via een mail kreeg ze te horen dat ze het geld binnen 7 werkdagen zou terugkrijgen.

'Geen retouren en geen terugbetalingen'

Uiterlijk gisteren zou Naomi haar geld terug moeten hebben, maar dat gebeurde niet. Twee keer belde ze met de klantenservice, de eerste keer 34 minuten en de tweede keer 20 minuten.

"We nemen geen retouren aan en we doen geen terugbetalingen", kreeg ze te horen. Via WhatsApp vertelde BCC dat Naomi een mail moet sturen naar de bewindvoerders.

Vandaag werd bekend dat de keten uitstel van betaling heeft aangevraagd. Dat is vaak een voorbode van een faillissement. Het bedrijf reageerde niet op vragen van RTL Nieuws. 

'Fluiten naar mijn geld'

"Het voelt dat ik de stofzuiger één dag te laat heb besteld", zegt Naomi, "Nu heb ik niets, geen stofzuiger en mijn geld is weg."

De medewerkers neemt ze niets kwalijk. "Maar BCC legt het probleem bij de consument neer." Haar schoonvader ging naar de vestiging in Muiden, maar daar hing een briefje op de deur dat de winkel wegens omstandigheden was gesloten.

Hier zie je dat je online nog steeds een Dyson stofzuiger kunt bestellen, terwijl aan Naomi werd verteld dat deze niet leverbaar was: 

Ook andere winkels van BCC waren vandaag dicht. "Ik weet dat als BCC failliet gaat ik mijn geld niet terug krijg, daar kan ik naar fluiten", zegt Naomi. 

Nog gewoon online te bestellen

Opmerkelijk genoeg staat op de website bij BCC dat de Dyson stofzuiger gewoon online op voorraad is. 'Voor 23.59 besteld, morgen in huis', staat er bij. Als je doorklikt lijk je de stofzuiger, die dus niet leverbaar was, gewoon te kunnen bestellen en dat terwijl surseance is aangevraagd. "Dat vind ik een no-go", zegt Naomi.

Op de website van BCC staat niets over een surseance. Onder het kopje Klantsenservice staat alleen dat het druk is en dat de wachttijd langer kan zijn.

Ook voor andere (potentiële) klanten is er een teleurstelling. "Ik kwam hier kijken voor een airfryer, maar ik ben bang dat het toch ergens anders wordt", zei een voorbijganger vanmiddag tegen RTL Nieuws bij de - gesloten - vestiging in Hilversum. 

Lees meer over
BCCSurseance van betalingConsument