Aantal fysieke winkels neemt steeds sneller af sinds coronapandemie
Het aantal kledingwinkels is sinds het begin van de coronapandemie fors gedaald. Het aantal winkels dat kleding verkoopt daalde met ruwweg 10 procent tussen januari 2020 en afgelopen augustus. Vooral schoenenwinkels en verkooppunten van dames- en kinderkleding hebben het moeilijk.
Dit meldt ABN AMRO op basis van transactiedata van de bank.
Coronalockdowns
Het aantal fysieke winkels daalt al jarenlang, maar de afname is afgelopen jaren versneld doordat winkels dicht moesten tijdens coronalockdowns. Door deze sluiting begon een groot deel van de Nederlanders online te shoppen en dat hield ook na de lockdowns stand.
De oorlogsuitbraak in Oekraïne vorig jaar, de hoge inflatie en forse kostenstijgingen zorgden bovendien voor extra moeilijkheden voor de kledingwinkels.
ABN AMRO concludeert uit de transactiedata dat winkeleigenaren de gestegen kosten deels hebben doorberekend aan de consument. Zo is dames- en herenkleding gemiddeld tien procent duurder geworden sinds februari vorig jaar en de prijs van baby- en kinderkleding is bijna dertien procent opgelopen.
Consumenten zijn door de hogere prijzen beter op hun uitgaven gaan letten. De bestedingen in fysieke winkels liggen dit jaar gemiddeld 2,2 procent onder het niveau van 2019.
Failliete modeketens
Dit jaar kwamen al meerdere modeketens in financiële problemen. Vorige week ging het bedrijf achter 25 winkels van kledingmerken Vero Moda, Vila en Pieces nog failliet.
De winkels van het Utrechtse Doek Retail blijven voorlopig wel open en proberen met kortingen af te komen van hun 'aanzienlijke' voorraden, meldde curator Hans Hendriks. Volgens hem waren opgelopen schulden uit de coronaperiode te groot.
Tweedehands populair
Maar de cijfers van ABN AMRO laten ook een positieve ontwikkeling zien; namelijk voor winkels die tweedehands kleding verkopen. Vooral onder jongeren is tweedehands kleding nog steeds erg gewild.
Sinds januari 2020 groeide het aantal winkels in deze sector met bijna elf procent. De bank verwacht dat tweedehands kleding nog populairder wordt, onder meer omdat vintage kleding steeds vaker online te koop is.