Uber moet 2,3 miljoen betalen voor overtreden Nederlandse taxiwet
Uber Nederland heeft met het Openbaar Ministerie geschikt voor een bedrag van 2,3 miljoen euro voor het overtreden van de taxiwet met UberPop. Deze dienst was in 2014 en 2015 in Nederland beschikbaar, en maakte het voor iedereen met een eigen auto mogelijk om als Uber-chauffeur te werken. Dat is tegen de regels.
Chauffeurs hoefden van Uber namelijk niet in het bezit te zijn van een vergunning, blijkt uit onderzoek door de opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), terwijl de wet dit wel voorschrijft.
Veiligheid en concurrentievervalsing
Een taxivergunning, zo stelt het Openbaar Ministerie in een persbericht, is er voor de veiligheid van de klant. Chauffeurs krijgen een vergunning wanneer zij een erkende opleiding hebben gevolgd en een geneeskundige verklaring hebben overgelegd.
Een vergunning stelt ook eisen aan de auto, zoals een boordcomputer om rij- en rusttijden van de chauffeurs te kunnen controleren. Het aanbieden van taxidiensten zonder vergunning werkt daarnaast concurrentievervalsend omdat bedrijven die wél een vergunning hebben hierin investeren.
Werkstraf en boetes
Uber stopte met UberPop in november 2015 en zal zich, volgens het OM, nu en in de toekomst houden aan de Nederlandse wet. Onder andere het geld dat het bedrijf verdiende met UberPop - het ontving 20 procent van de UberPop-ritprijs als commissie - moet worden terugbetaald.
De boete komt voor rekening van Uber en de drie rechtspersonen die erbij betrokken waren. De persoon verantwoordelijk voor het uitrollen van UberPop in Nederland heeft inmiddels al een werkstraf van 90 uur verricht.
Uber: 'Integriteit staat centraal'
Een woordvoerder van Uber laat weten dat 'we de manier waarop wij werken wereldwijd veranderd hebben, waarbij integriteit voor ons centraal staat'. Sinds het stopzetten van de UberPop-dienst zegt het bedrijf alleen nog te werken met 'professionele chauffeurs'.
Om UberPop is internationaal ook veel te doen geweest. In Spanje spanden taxibonden een rechtszaak aan om deze dienst te laten verbieden. Het Europese Hof kwam er aan te pas die oordeelde dat UberPop een 'dienst op het gebied van vervoer' is en dus onder het vervoersbeleid valt, waar de lidstaten zelf over gaan. Dat houdt kort in dat Uber in Nederland dus valt onder de taxiwet.