Joey begon op zijn 21e een webwinkel: 'De eerste twee jaar geen winst'
Jongeren openen steeds vaker op jonge leeftijd een eigen webwinkel. In het eerste kwartaal van 2019 startten 1.885 jongeren tussen de 20 en 24 jaar met de verkoop van producten via het web, aldus de Kamer van Koophandel.
Dat is een stijging van 148 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2018. Toen waren het er 760. De KvK spreekt van een trend: jongeren zouden minder bang zijn voor de risico's van ondernemerschap.
Gevriesdroogd fruit
Eén van hen is Joey Fennema (24). Hij kan inmiddels van zijn webwinkel leven, maar de eerste twee jaar waren moeilijk. Hij volgde een studie Sport, Gezondheid en Management en werkte naast zijn studie bij de Albert Heijn achter de kassa.
"Daar had ik weinig plezier in, ik wilde iets gaan doen wat ik leuk vond. Al sinds mijn vijftiende, toen ik ziek terugkwam van vakantie, ben ik geïnteresseerd in gezonde voeding. Zo kwam ik op het idee om Fenitas te starten. Dat is een webshop waar ik gezonde producten verkoop, zoals speciale poeders van gevriesdroogd fruit en coconutbowls."
Op school had hij al les gehad over marketing en administratie. De praktijk was weerbarstiger dan de theorie, merkte hij. "Als je het echt in een bedrijf moet toepassen, is het heel anders. Ik heb er maanden over gedaan om te leren hoe je producten moet verkopen via internet. Ik dacht dat het vanzelf zou gaan als ik een mooie site zou bouwen en een goed product zou verkopen. Ik had geen idee hoe je volgers op Facebook kon krijgen of advertenties via Instagram en Facebook kon kopen en kon runnen."
Cursus via YouTube-filmpjes
Hij volgde een cursus, maar leerde het meeste door urenlang YouTube-filmpjes te kijken waarin werd uitgelegd hoe zoiets werkte. "Zeker het maken van goede Facebook-advertenties is een hele wetenschap. Maar je ziet wel dat mijn bedrijf nu is gaan lopen. Ik ben bijna afgestudeerd en kan er dan van leven. Ik heb klanten in Nederland, België en Duitsland."
Hij leerde ook harde lessen. Zo had hij net als veel ondernemers een hekel aan de administratie die bij zijn bedrijf kwam kijken. "Je moet iedere drie maanden btw-aangifte doen. In het begin deed ik dat de laatste dag of was ik een week te laat en kreeg dan een boete. Nu hou ik het beter bij."
Ook over zijn verkoopassortiment leerde hij een harde les. "Ik heb heel lang vastgehouden aan een assortiment met een product waar ik zelf heel enthousiast over was. Maar het verkocht nauwelijks. Pas toen ik andere producten aan mijn webshop toevoegde, ging de verkoop lopen. Ik kijk nu minder naar mijn eigen voorkeur en meer naar wat de klant wil."
Investeringen
Ondernemers hebben vaak moeite om een lening bij de bank te krijgen. Als student had Joey het makkelijker. Hij leende de maximale studiefinanciering bij DUO. "Iedere maand kreeg ik 1000 euro, dat heb ik op een zakelijke rekening gezet. Ik heb nu wel een hoge studieschuld, maar nu ik eindelijk geld verdien met mijn bedrijf kan ik het gaan terugbetalen. Verder heb ik een keer 2500 euro bij een pitchwedstrijd gewonnen."
Hij leerde tijdens het ondernemen meer dan tijdens zijn studie van vier jaar. Zijn derdejaarsstage en afstudeerstage liep hij bij zijn eigen bedrijf, waarbij een extern begeleider meekeek. Als jonge ondernemers nemen mensen je soms minder serieus, merkte hij onder meer in gesprekken met bedrijven wier product hij wilde gaan verkopen.
"Als ik iemand belde, moest ik hem of haar echt overtuigen dat mijn bedrijf wel iets voorstelde. Ik was in het begin ook onzeker, dat hielp niet. Sommigen vroegen zich af wat 'dat studentje' wilde. Inmiddels is dat anders. Ik ben zelf ook zelfverzekerder geworden."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.