Brexit: paspoortcontrole en roamingkosten, dit verandert er voor jou
De EU en het VK hebben eindelijk een akkoord bereikt over een handelsdeal die op 1 januari in zal gaan. De exacte details zijn nog niet bekend, maar er gaat hoe dan ook veel veranderen voor bedrijven en consumenten in Nederland.
Er moesten nachten voor worden doorvergaderd, maar ruim vierenhalf jaar nadat de Britten in een referendum stemden dat ze de uit Europese Unie wilden, zijn er afspraken gemaakt over hoe de nieuwe relatie tussen Europa en het Britse rijk eruit zal zien.
Die afspraken moeten nog worden goedgekeurd door de EU-lidstaten en het Europese en Britse parlement, maar de grove lijnen van de deal zijn bekend.
Er gaat de komende tijd veel veranderen voor wie graag naar het Verenigd Koninkrijk op vakantie gaat of er werkt, dol is op Brits eten of drinken, of zaken doet met bedrijven aan de overkant van de Noordzee. De belangrijkste zaken op een rij.
Reizen
Er komen paspoortcontroles voor wie naar het VK wil vanuit Europa. Tot eind september volgend jaar kun je ook nog met je ID-kaart op citytrip naar Londen of Edinburgh, daarna heb je een paspoort nodig. Een visum aanvragen voor een korte vakantie hoeft overigens niet.
Wie voor langere tijd naar het VK wil, bijvoorbeeld om te werken of bij je geliefde te gaan wonen, heeft wel een visum nodig. Wie zijn of haar geliefde viervoeter wil meenemen, moet daarvoor een aparte documenten-mallemolen in: het EU-paspoort voor huisdieren is niet meer geldig.
Werk en studie
Het geregel is dan waarschijnlijk nog niet voorbij. Zo wil de EU wil dat Britse doktoren, verpleegkundigen, tandartsen, apothekers, dierenartsen, ingenieurs en architecten zich laten registreren in de EU-lidstaat waar ze willen werken. Er zal nog onderhandeld worden over hoe dit exact in z'n werk zal gaan, maar de Britten zullen dit omgekeerd ook gaan doen. Je moet dan bij Britse toezichthouders bewijzen dat je vakbekwaam bent voor bepaalde beroepen.
Wie van het Engelse studentenleven wil genieten, moet daar ook extra moeite voor doen. Je hebt een visum nodig én het wordt duurder. De Britten stappen ook uit het Erasmus-uitwisselingsprogramma, waarmee Europese studenten voor een tijdje in het buitenland kunnen studeren.
Vliegen
Wie heel graag met Britse vliegtuigmaatschappijen vliegt, moet puzzelen. Zolang deze bedrijven opereren met een Britse licentie, mogen zij geen vluchten in Europa meer uitvoeren. Ook passagiersvluchten via Europa naar de rest van de wereld mogen niet meer.
Prijsvechter Easyjet heeft hier overigens al een oplossing voor gevonden.
Roamingkosten
Let ook even op dat je tijdens je vakantie je roaming uitschakelt op je telefoon. In de EU mogen telecomproviders sinds een paar jaar geen extra kosten in rekening brengen voor het gebruik van hun netwerk tijdens je vakantie.
Het roamingverbod geldt vanaf 1 januari niet meer in het Verenigd Koninkrijk, en mogelijk gaan telecombedrijven je hier dus kosten voor in rekening brengen.
(Online) kopen
Voor wie denkt 'ha, mooi, nu kan ik goedkoop sigaretten of alcohol inslaan' op luchthaven Heathrow: dat is nog maar de vraag. Het is nog niet duidelijk of de Britten Europeanen belastingvrij zullen laten shoppen in hun land. En als dat zo is, dan moet je alsnog btw en accijns betalen in de EU.
Dat geldt ook voor wie online spulletjes uit het VK bestelt. Daar zal ook btw op worden geheven, waarschijnlijk voor producten die meer kosten dan 22 euro. Dat is nog niet zeker, omdat 1.246 pagina's van de ruim 2000 pagina's tellende deal nog niet openbaar zijn. Dat is zodat de EU-lidstaten de kleine lettertjes kunnen bestuderen.
Extra eisen
Maar het is veilig om te stellen dat Britse producten waarschijnlijk duurder worden en je langer zult moeten wachten voor je ze in huis hebt. Om überhaupt nog in de EU te mogen handelen, moeten Britse ondernemers zorgen dat hun goederen aan EU-eisen voldoen, bovenop de eisen die in eigen land gelden.
Het gaat bijvoorbeeld om eisen om het gebied van voedselveiligheid. Britse bedrijven moeten hier zelf voor zorgen, iets dat tijd en geld kost. Als ze het niet doen, dan kan de EU importtarieven gaan heffen, waardoor de prijzen sowieso zullen stijgen.
Zaken doen
Dat geldt omgekeerd overigens ook. Nederlandse bedrijven krijgen te maken met douane-controles en extra regels voor de export van vlees, levend vee, bloemen en planten. De Britten gaan hun eigen regels hanteren voor de controle hierop.
Het transport zelf zal ook moeizamer gaan. Niet alleen moeten vrachtwagens langs de douane, transportbedrijven mogen maar een beperkt aantal ritten maken op 'vreemd' grondgebied.
Geen EU, geen geld
De Britten doen niet meer mee aan Europol en hebben geen toegang meer tot EU-databases voor de opsporing van criminelen en vermiste personen.
Het vertrek uit de Unie betekent ook dat het Verenigd Koninkrijk geen aanspraak kan maken op het Europese coronasteunfonds van 750 miljard euro en EU-subsidies voor bijvoorbeeld landbouw. De Britten hoeven er ook niet meer aan mee te betalen.