Waakhonden AFM en ACM

Toezicht in 2021: kwetsbare consument extra in de gaten houden

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPToezicht in 2021: kwetsbare consument extra in de gaten houden
RTL

Om te voorkomen dat kwetsbare consumenten en winkels niet kopje onder gaan in de coronacrisis, gaan toezichthouders ACM en AFM hun positie extra in de gaten houden dit jaar.

De Autoriteit Financiële Markten, die checkt of bedrijven zich wel aan de regels houden die gelden voor beleggen, sparen, verzekeren en geld uitlenen, gaat dit jaar 'nadrukkelijk' kijken naar de gevolgen van de coronacrisis. 

De toezichthouder gaat geldverstrekkers scherp in de gaten houden om te voorkomen dat huishoudens zich te diep in de schulden steken. Dat is sowieso al een probleem, maar in een krimpende economie als gevolg van de coronacrisis nog een groter risico. 

Grote groep huishoudens heeft maar voor drie maanden spaargeld
Lees ook

Grote groep huishoudens heeft maar voor drie maanden spaargeld

Als mensen hun baan verliezen vanwege de recessie, kunnen ze in de knel komen met het aflossen van bijvoorbeeld hun hypotheek. Het risico bestaat dat consumenten extra gaan lenen om hun schulden te kunnen betalen. 

Strengere regels lenen

De AFM wil daarom strengere regels voor hoeveel iemand kan lenen. Daarnaast wil de AFM onderzoeken hoe geldverstrekkers omgaan met klanten die een betalingsachterstand hebben omdat ze in de problemen zijn geraakt door de coronacrisis.

Een ander groot dossier waar de AFM dit jaar extra werk verwacht, is het toezicht op een eerlijk verloop van de handel in aandelen. Dat is te wijten aan de brexit, het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU zorgt voor extra handel op de Amsterdamse beurs. 

Consument beschermen

De Autoriteit Consument en Markt, die in de gaten houdt dat bedrijven zich aan de spelregels op het gebied van concurrentie houden, gaat uitzoeken of het kan helpen om te voorkomen dat winkelstraten en - gebieden veranderen in lege gebouwen waar geen mens meer komt. 

"We willen ons steentje bijdragen aan het bestrijden van de negatieve gevolgen voor de economie en voorkomen dat markten blijvend ontwricht raken", aldus Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM.

Rechten

Daarnaast wil de ACM consumenten die al in het nauw zitten helpen erger leed te voorkomen door ze te helpen hun recht te halen. Dat geldt bijvoorbeeld door bedrijven op de huid te zitten om klanten geld terug te geven in plaats van vouchers. 

De ACM heeft nog twee thema's die het dit jaar extra in de gaten wil houden. De overgang naar het gebruik van duurzame energie is daar een van. De toezichthouder wil onder meer voorkomen dat de energietransitie de consument op hoge kosten jaagt. 

Verleiding mag, misleiding niet

De focus op duurzaamheid trekt ook boeven aan, die een slaatje proberen te slaan uit onwetendheid bij consumenten die wel hun best willen doen te verduurzamen. De ACM gaat daarom onder meer energieleveranciers extra controleren, of zij wel eerlijk zijn over de herkomst van energie. 

Digitale economie is thema nummer drie voor de ACM. Bedrijven die consumenten misleiden, kunnen rekenen op de speciale aandacht van de toezichthouder. 'Online verleiding' mag geen 'misleiding' worden, zo verwoordt de ACM. Die richt de blik daarnaast op het gebruik van algoritmes door bedrijven. 

Onderzoeken afronden

Daarnaast heeft de ACM vier onderzoeken die het dit jaar wil gaan doen of gaat afronden. Een daarvan is het onderzoek of Apple zijn macht niet misbruikt in de App Store, een ander is of NS en auto-importeur Pon wel mogen samenwerken op het gebied van deelfietsen. 

De toezichthouder gaat verder onderzoek doen naar de online uitwisseling van info in de zorg. Ook checkt de ACM of smartphonefabrikanten niet de regels overtreden als zij betaalapps die niet van hen zijn, geen toegang geven tot het gebruik van de NFC-chip, waarmee contactloos betalen mogelijk wordt gemaakt.

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktAFMVerzekeringenSparenBeleggenLenenConsumentConcurrentieKartelvorming