Cash & corona

Niels: 'Grootverdiener ben ik nooit geweest. Maar nu zit ik aan de grond, alles is op.'

Door Eveline Domevscek··Aangepast:
© Ronald HissinkNiels: 'Grootverdiener ben ik nooit geweest. Maar nu zit ik aan de grond, alles is op.'
RTL

Hoe merken we de coronacrisis in onze portemonnee? Het idee van een pannenkoekenrestaurant sudderde al langer, maar toen Niels Eilering (34) erachter kwam dat hij vader zou worden, maakte hij er serieus werk van. Maar toen hij het huurcontract van zijn pand had getekend, ging het land op slot. Als starter komt de oud-postbezorger voor geen enkele regeling in aanmerking. "Een slechtere start kun je niet hebben. Het kan dus alleen maar beter worden."

Niels heeft heel lang geprobeerd om positief te blijven. Hij gelooft – ondanks alle tegenslagen  - in zijn pannenkoekenconcept, maar soms wordt het hem ook even te kwaad. "Een maand geleden heb ik wel even flink zitten janken. Het buffertje dat mijn vriendin en ik hadden opgebouwd, is op. Ik heb nog een paar kratjes met lege bierflesjes van mijn verjaardag staan. Als ik die inlever, kunnen we weer brood kopen. Op dat punt zitten we nu. Alles is op nu, echt nul. We zitten aan de grond. Dat is wel nieuw."

We spoelen even terug naar 2019. Niels was bezorger bij PostNL maar speelde al langer met het idee om iets te gaan doen met pannenkoeken. "Ik was al vaker aan het experimenteren met gekleurd beslag, ben zelf een fijnproever en kritisch op de smaak en zag wel brood in een eigen pannenkoekenrestaurant. Dit werd nooit serieus, tot het moment dat mijn vriendin in blijde verwachting bleek te zijn. Ik dacht: 'Dit moet ik nu gaan doen. Ik wil die kleine het beste leven geven, dus dan ga een mooi concept opzetten en er een succes van maken'."

Marthijn: 'Ik schaamde me bijna dat ik het zo goed doe in deze coronatijd'
Lees ook

Marthijn: 'Ik schaamde me bijna dat ik het zo goed doe in deze coronatijd'

In het centrum van zijn woonplaats Deventer zag hij een mooi pand dat hij met apparatuur en al kon overnemen. Eind februari 2020 tekende hij het huurcontract, dat zodra de gemeente akkoord zou gaan met het bestemmingsplan, daadwerkelijk zou ingaan. "Dat gebeurde op 1 april: toen was het pand van mij. Ik liep naar binnen met een heel dubbel gevoel. De tranen liepen over mijn wangen: aan de ene kant blij dat het zover was, maar ook met het besef dat ik onder normale omstandigheden daar had staan proosten met vrienden."

Omdat het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk was om met veel mensen tegelijkertijd te klussen in zijn nieuwe pand, duurde de verbouwing langer dan gepland. Uiteindelijk opende Niels half juni zijn Meneer Pannenkoek. Voor Niels werd het nieuwe normaal – minder zitplaatsen dan van te voren bedacht door de 1,5-meterregel – het gewone normaal, aangezien hij voor corona nooit eerder een eigen zaak had gehad.

Zonder bezorgservice al failliet

Zijn zaak deed het afgelopen zomer 'best schappelijk', zegt Niels. Hij draaide elke maand zo’n 6000 euro omzet, waar nog zo’n 1200 euro van overbleef na aftrek van vaste inlasten en investeringen. "Het was geen vetpot, maar ik was natuurlijk pas net begonnen. Daarbij kreeg ik nog subsidie van de gemeente omdat ik een jongen van de dagbesteding in dienst had. Mijn ouders hebben een pleegzoon met down dus ik wilde altijd al graag werken met iemand met een beperking, dus daar heb ik meteen werk van gemaakt."

Ook besloot Niels een poffertjeskraam aan zijn pand te openen, zodat klanten niet per se naar binnen hoefden en ging hij – met hulp van een vriend - zijn pannenkoeken ook thuis laten bezorgen. "Ik had ineens drie verdienmodellen: het restaurant, de bezorgservice en de subsidie. Gelukkig maar, want ik denk dat als ik niet was gaan bezorgen ik nu al wel failliet was."

Half juli kregen Niels en zijn vriendin een zoontje. "Het mooiste wat er is. Ik word echt een beter mens van hem." Toch was het geen roze wolk. De vriendin van Niels zat al voor haar verlof thuis met bekkenklachten. Ook nu zit ze nog thuis en in de ziektewet als gevolg van een heftige en traumatische bevalling en kreeg ze schildklierklachten. Bovendien overleed drie maanden voor de geboorte van hun zoontje heel plotseling haar vader. "Dat alles bij elkaar is heel heftig geweest. Dat kom je niet zomaar te boven."

Daar komt de 'financiële penarie' nog bij. Langzaam maar zeker kwam Niels erachter dat hij wat apparatuur betreft een kat in de zak had gekocht. Dan sneuvelde weer een pit, daarna weer de afzuigkap. Hierdoor moest Niels zijn versverdiende geld meteen investeren in nieuw materiaal. Bovendien daalde het inkomen van zijn vriendin – omdat ze in de ziektewet zit – naar zo’n 1900 euro in de maand.

Van die 1900 euro in de maand moeten Niels, zijn vriendin en de baby nu al vijf maanden rondkomen. Sinds de tweede lockdown brengt Niels niets meer in en omdat Niels een startende ondernemer is, komt hij voor geen enkele financiële regeling in aanmerking. "Ik heb echt alles geprobeerd: de TOZO, de TONK, de TVL. Maar ik krijg steeds nul op mijn rekest. Voor de TOZO kijken ze bijvoorbeeld naar het gezamenlijke inkomen. Je mag samen niet meer dan 1570 euro in de maand verdienen. Daar zitten wij boven. Maar van die 1900 euro leven we nu en na aftrek van de vaste lasten, blijft er niets meer over. Ik ben nooit grootverdiener geweest, maar dit was wel even anders."

Niels doet zijn best 'om niet zuur' te worden, maar dat begint hem steeds meer moeite kosten. "In januari werd aangekondigd dat nu ook starters zouden worden geholpen. Mijn telefoon stond roodgloeiend van mensen die dit nieuws met me wilden delen. Maar dat startersloket opent pas in mei, áls het al doorgaat. Tegen die tijd moet je maar zien of je je hoofd boven water hebt kunnen houden."

Deze situatie zorgt voor veel stress bij Niels en zijn vriendin, en tel daar ook nog eens de rouw om de (schoon)vader bij op én het slaaptekort door de baby. "Soms zeggen we weleens tegen elkaar: waar zijn we in beland? Konden we mensen maar eens uitleggen hoe het is om in onze schoenen te staan. Ik heb een vaste baan opgezegd – bij PostNL notabene, waar ik nu dubbel zoveel werk had gehad – om iets neer te zetten voor die kleine. En dan beland je in deze ellende."

Dan zelf maar een crowdfundingactie 

Sinds drie weken heeft Niels zijn pannenkoekenrestaurant gesloten. Van de vier pitten gingen er twee kapot dus heel veel bakken werd moeilijk. Bovendien kan Niels zijn tijd nu goed gebruiken voor de crowdfundingactie die hij is begonnen. Als alles volgens plan loopt, heeft hij eind maart de gewenste 40 duizend euro bij elkaar verzameld. "Als ik nergens voor in aanmerking kom, moet ik het maar zelf met deze actie proberen. Maar ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken. Er zijn meerdere mensen geweest die tegen me hebben gezegd dat ze het resterende bedrag aan me zouden lenen om de eindstreep te halen."

"Ook deze actie is best een gok. Ik had al schulden om deze zaak te kunnen openen, en nu werk ik mezelf nog dieper in de schulden. Als ik er nu mee zou stoppen, zou ik 30 tot 40 duizend euro aan schulden hebben. Met lenen stel je het probleem uit, je verlegt uit, het is geen oplossing." En toch is Niels er nog steeds van overtuigd: als hij zijn zaak heeft verbouwd zodat er meer ruimte ontstaat voor meer gasten en de coronamaatregelen zijn versoepeld (of opgeheven) dan wordt zijn restaurant een succes.

"Toen ik net twee weken open was, kwamen er al twee mannen die interesse hadden om mijn concept te franchisen. Dat zegt toch genoeg? En de eerste klantreacties waren goed, uitmuntend zelfs. Ik probeer het nu zo te zien: een slechtere start kun je niet hebben. Vanaf nu kan het alleen maar beter gaan. Overleven we dit, dan komen we er alleen maar sterker uit."

Dit zegt de expert

Frederieke Kokol, geeft leiding aan de helpdesk van het telefoonnummer bij geldzorgen 0800-8115:

"Wat een heftige situatie waar Niels en zijn gezin in zijn beland. Hij heeft veel opgegeven om zijn droom na te jagen en dan gebeurt er van alles waardoor je wereld ineens op zijn kop staat.

Niels geeft aan doordat hij een startende ondernemer is, geen recht heeft op de regelingen vanuit de overheid. Hij kan geen referentie-omzet laten zien van voorgaande jaren aan de ene kant en aan de andere kant heeft zijn vriendin wel inkomen waardoor ze boven het bijstandsniveau uitkomen en er daardoor ook geen recht op aanvulling bestaat.

Het klopt dat de overheid heeft aangegeven te kijken naar bedrijven die nu net tussen wal en schip vallen, maar dat kan nog wel enige tijd gaan duren voordat daar duidelijkheid over komt. Niels is daardoor een crowdfundingactie gestart, wat natuurlijk een goed idee is maar hem op lange tijd wel weer een nieuwe schuld oplevert. Voor de horeca in Nederland is er nog steeds geen duidelijkheid wanneer ze weer open mogen en in welke hoedanigheid. Ik kan me voorstellen dat dit voor Niels en zijn gezin behoorlijk veel stress oplevert, naast de andere persoonlijke dingen die er al spelen.

Luisterend oor

In dit soort situaties is het ook voor ons als 0800-8115 best lastig om een oplossing te bedenken. Niels zou nog contact op kunnen nemen met zijn eigen branche-organisatie, in dit geval Koninklijke Horeca Nederland, of zij hierin nog iets voor hem kunnen betekenen. Ook zou hij nog contact op kunnen nemen met het Ondernemershuis in Deventer, dit is een instantie van mede-ondernemers die een luisterend oor bieden en een persoonlijk advies geven, samen gaan ze op zoek naar een passende oplossing. Ook zou Niels nog na kunnen vragen bij het KvK Coronaloket of hij alles geprobeerd heeft qua regelingen en mogelijkheden om inkomsten te genereren.

Een andere mogelijkheid is MKBDoorgaan, ook een organisatie van ondernemers voor ondernemers, die nu ook hun hulp beschikbaar stellen voor zzp-ers. Zij bieden een gratis intakegesprek aan en eventueel een quickscan voor jouw onderneming om te kijken welke mogelijkheden er nog zijn.

Gelukkig blijft Niels positief en gaat hij er, als de horeca weer open mag, vast sterker uit komen!"

Zijn jouw financiën beïnvloed - in negatieve of positieve zin - door de coronacrisis? En zou jij willen vertellen hoe jij je leven anders inricht? Mail dan naar weekendmagazine@rtl.nl

Lees meer over
RestaurantsHorecaCoronamaatregelenSchuldenCrowdfunding