Squid Game 'succesvolste serie ooit': na vier weken 111 miljoen kijkers
De Koreaanse serie Squid Game heeft wereldwijd 111 miljoen abonnees bereikt en is daarmee volgens Netflix de show die het beste ooit scoorde in de eerste vier weken op het streamingplatform. Critici zeggen echter dat Netflix selectief is met het delen van cijfers en het is de vraag of zoveel mensen de serie echt bekeken hebben.
Het record van Squid Game, een serie over een groep arme Koreanen die op leven en dood kinderspelletjes moeten spelen om miljoenen te winnen, werd gisteren door Netflix bekendgemaakt in een tweet. Het record stond eerder op naam van Bridgerton, dat in de eerste vier weken 82 miljoen keer werd aangeklikt.
Meer dan twee minuten
Op Twitter schrijft het bedrijf dat Squid Game 111 miljoen fans heeft bereikt. In werkelijkheid hoeven mensen de serie echter niet verslonden te hebben; Netflix bevestigde eerder dat iedere abonnee die meer dan twee minuten van een serie of film ziet, wordt geteld als kijker.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Zuid-Koreaanse series
Voor Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden, is het geen verrassing dat de serie zo populair is. "De doorbraak van Zuid-Koreaanse films en series is al een hele tijd aan de gang", vertelde hij vorige week aan RTL Nieuws. "Ze zijn al zo'n 20 jaar toonaangevend in Azië en het Midden-Oosten. Nu ook bij het brede publiek in het Westen."
Selectieve cijfers
Netflix maakt geregeld records bekend en wordt daar vaak om bekritiseerd. Het bedrijf geeft namelijk maar heel selectief cijfers prijs; alleen van goedlopende series en films wordt de score bekendgemaakt.
Ook laat de streamingservice die getallen niet toetsen bij een onafhankelijke marktonderzoeker, zoals reguliere zenders wel doen.