Een op drie basisschoolkinderen presteert minder door stress om geld
Op scholen waar kinderen gemiddeld meer stress ervaren en waar zij minder mogelijkheden hebben om te ontspannen, liggen de leerprestaties lager. Dat blijkt uit onderzoek. Vooral geldproblemen leiden tot stress bij kinderen; 1 op de 3 kinderen in groep 5 heeft hier last van.
Is er wel toegang tot cultuur of tot andere vormen van ontspanning, dan blijkt dit een positieve invloed te hebben op de leerprestaties. Aan het onderzoek 'Kansenongelijkheid in Nederland' van SEO Economisch Onderzoek, deden bijna 800 basisscholen mee. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de ABN AMRO Foundation en het Jeugdeducatiefonds.
Thuissituatie
Naast de situatie op de school zelf blijkt ook de thuissituatie van groot belang te zijn op de leerprestaties van de kinderen.
Zo krijgen kinderen die opgroeien in gezinnen met een lager inkomen (minder dan 20.000 euro) gemiddeld genomen een kaderberoepsgericht advies, terwijl kinderen uit gezinnen met een hoger inkomen (40.000) gemiddeld genomen een havo-advies krijgen.
Maar het inkomen van de ouders is niet allesbepalend. Zo zou het verminderen van stress en het verbeteren van ontspanningsmogelijkheden hetzelfde effect hebben als het verhogen van het gezinsinkomen met 10.000 euro.
Als kinderen meer mogelijkheden hebben om te ontspannen, zoals sporten, de natuur ontdekken of logeren bij vriendjes, heeft dit ook een positief effect op hun leerprestaties.
'Hartstikke veel'
Maar niet alle kinderen hebben toegang tot een dergelijke mate van ontspanning. Zo leeft een op de drie kinderen in groep 5 in een stressvolle thuissituatie, veroorzaakt door bijvoorbeeld financiële zorgen.
Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds, zegt hierover tegen RTL Nieuws: "Ik vind dat de conclusie schrikbarend is, 1 op de 3 kinderen is echt ontzettend veel."
"Als kinderen stress ervaren, dan presteren ze minder goed op school omdat het hoofd vol zit met problemen. Sommige kinderen slaan dan dicht en worden heel stil, maar andere kinderen worden juist heel luidruchtig."
Het onderzoek laat zien dat er grote verschillen bestaan tussen de kinderen en de hulpbronnen die zij tot hun beschikking hebben. Volgens Spekman zijn er meerdere mogelijkheden om iets te kunnen doen om kansenongelijkheid tussen kinderen kleiner te maken.
Geen ouderbijdrage
"Er moet blijvend georganiseerd worden dat er eten aanwezig is op de scholen. Daarnaast moeten scholen geen ouderbijdrage meer aan ouders vragen, maar zorgen voor compensatie aan scholen waar relatief veel kinderen zitten die opgroeien in relatieve armoede."
Tot slot is het van belang om ervoor te zorgen dat deze scholen een veel rijker aanbod krijgen, zegt Spekman. "Zodat er met hen naar het museum wordt gegaan en naar het theater, of dat kinderen op een sportvereniging gaan. Er is een aanpak nodig die veel activistischer is."