Aantal doden en gewonden in verkeer neemt flink toe
Afgelopen jaar vielen veel meer zwaargewonden bij ongelukken in het verkeer. In 2022 ging het om 8300 mensen. Dat is ruim 20 procent meer dan in 2021, toen 6800 ernstig gewonden vielen. Dit voorjaar werd al duidelijk dat ook het aantal doden in het verkeer met 21 procent was toegenomen naar 745.
Dat blijkt uit een analyse van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het instituut verwacht dat het er de komende jaren niet beter op wordt. Als er geen extra maatregelen worden genomen zal het aantal ernstig verkeersgewonden volgens het instituut mogelijk verdubbelen in 2040 en het aantal doden niet afnemen.
Fietsers
Voornamelijk fietsers raakten gewond (70 procent) of kwamen afgelopen jaar te overlijden (39 procent) bij een verkeersongeluk. Vaak gaat het dan om fietsers van 60 jaar of ouder: het aantal verkeersslachtoffers in die leeftijdsgroep stijgt al jaren.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Ook binnen de bebouwde kom gaat het steeds vaker mis. Ruim een kwart van de verkeersdoden viel in 2022 op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur, en 100 mensen kwamen om op wegen waar je 30 km/uur mag rijden. Ook hier ging het vooral om fietsers.
Vergrijzing en meer fietsers
"Dit gaat om veel te veel mensen", reageert demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). Volgens Harbers is de toename deels te verklaren door de vergrijzing en omdat veel meer mensen op de fiets zitten dan voorheen. "Maar deze aspecten kunnen de stijging niet volledig verklaren. Die problemen zijn helaas niet zomaar opgelost."
Harbers wil fietspaden veiliger maken en ouderen beter voorlichten over hoe ze hun fiets moeten gebruiken. Ook zegt de demissionair minister dat onder meer gemeenten met geld van het Rijk wegen binnen de bebouwde kom veiliger kunnen maken, bijvoorbeeld door kruispunten te vervangen door rotondes.
Verder benoemt Harbers het gedrag van weggebruikers. "Veel mensen kijken af en toe op hun telefoon als ze de auto of de fiets besturen. En cijfers laten ook zien dat mensen vaker met te veel drank op nog achter het stuur kruipen. Deelnemen aan het verkeer is een verantwoordelijkheid, het heeft grote gevolgen voor jezelf of voor de mensen om je heen."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.