Roze of blauw?

Woede om kindervariant fatbike: 'Waarom wil zo'n fabrikant dit?'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© AlibabaWoede om kindervariant fatbike: 'Waarom wil zo'n fabrikant dit?'
RTL

Binnenkort komt er een kinderversie van de fatbike op de markt, van de omstreden fabrikant Ouxi. Veilig Verkeer Nederland reageert boos en noemt het 'een provocatie': "Deze fabrikant heeft echt overal lak aan."

Een populaire fatbike van deze fabrikant, de Ouxi V8, is eerder officieel illegaal verklaard door de Europese Unie. Deze nieuwe minifatbike, Cooryda C80 Pro Min, heeft dezelfde uitstraling als een gewone fatbike, maar het frame is verlaagd en de banden zijn met 16 inch kleiner. Ze zijn onder meer verkrijgbaar in de kleuren babyroze en -blauw.

'Ideaal voor tieners'

Verkopers in Nederland stellen dat de bike 'geschikt is voor personen van 1,45 meter'. "Geschikt voor de kleinere bestuurders", zo stelt een Nederlandse webshop. "Helemaal legaal afgesteld op de laatste regelgeving. 250 watt motor, niet opvoerbaar, 25 km/u." 

Verkoopsites in Amerika zeggen het wél specifiek: de fatbike is 'ideaal voor tieners tussen de 10 en 14 jaar’. Ouxi is trouwens niet de enige: op TikTok wordt onder andere de Petit Mini van fabrikant Electrix gepromoot. Voor wie tussen de 1,40 en 1,60 meter lang is.

Moeder vertelt over fatbike-ongeluk 13-jarige zoon: 'Zag er heel akelig uit'
Lees ook

Moeder vertelt over fatbike-ongeluk 13-jarige zoon: 'Zag er heel akelig uit'

"Dit is echt nieuw voor ons", zegt woordvoerder Willemijn Pomper van Veilig Verkeer Nederland. "Echt een zorgelijke ontwikkeling, wij zullen dit gaan volgen."

Hersenletsel

De cijfers liegen er niet om: er gebeuren veel fatbikeongelukken, juist bij jonge kinderen, benadrukt Pomper. Onlangs bleek uit cijfers van VeiligheidNL dat het aantal  slachtoffers dat in het ziekenhuis beland, toeneemt. Bijna de helft is tussen de 12 en 15 jaar oud. Van hen heeft 24 procent hersenletsel opgelopen.

"Op deze leeftijd hebben kinderen simpelweg niet de capaciteit om verkeerssituaties goed in te schatten en zo'n fiets onder controle te houden", zegt Pomper. "Bij gewone elektrische fietsen kun je je het al afvragen. Maar wat een fatbike zo gevaarlijk maakt, is de aandrijving. Zeker bij mensen die weinig ervaring hebben." 

Veilig Verkeer Nederland zet vraagtekens bij de claim dat ze niet op te voeren zouden zijn. Fabrikanten zijn verantwoordelijk voor de veiligheid, stelt Pomper. "We begrijpen het niet goed, waarom wil zo'n fabrikant zulke jonge kinderen op zo'n voertuig hebben, dat maakt ons boos."

De organisatie voor verkeersveiligheid pleit voor een keuring van fatbikes. "Net als brommers en snorfietsen. Ik hoop dat de politiek erover nadenkt of zo'n keuring ook voor een e-bike zou kunnen gelden. Als je dat hebt, kun je de veilige voortuigen scheiden van de onveilige, en er makkelijker op handhaven." 

Er zijn ook Nederlanders die niet meer zonder een fatbike kunnen, zoals de 56-jarige Anneloes en 17-jarige Chris:

Zij zijn wél blij met de fatbike: 'Ik voel me veiliger'
Lees meer over
Veilig Verkeer NederlandFatbikeKindVerkeersveiligheidLink in bio