Transavia schrapt vluchten om technische problemen: 'Heel slechte week'
Vakantiegangers die met Transavia naar zon, zee en strand willen, wacht mogelijk een teleurstelling. De maatschappij schrapte in de afgelopen weken noodgedwongen een fors aantal vluchten door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Uitsluiten dat er nog meer vluchten geschrapt moeten worden, kan het bedrijf niet.
Hoeveel vluchten er uit zijn gevallen, wil het bedrijf niet kwijt. Volgens De Telegraaf gaat het om 32 vluchten. "We hebben een heel slechte week achter de rug", erkent een woordvoerder.
Allemaal verkeerd
De belangrijkste reden voor de annuleringen: technische mankementen. "Moeilijkheid daarbij was dat een aantal vliegtuigen op buitenstations stonden", vertelt de woordvoerder. Er speelden nog meer facetten mee. "Twee zieke collega's, waardoor een vlucht niet kon vertrekken. En het schrappen van de vluchten naar Beiroet. Vorige week viel het allemaal verkeerd."
Het gevolg: passagiers die een andere vlucht moesten nemen of in het ergste geval niet op - hun geplande - vakantie konden. Omboeken lukt namelijk niet altijd. "Dat is lastig, het is hoogseizoen", zegt de woordvoerder. "En dan dupeer je soms mensen. Dat is heel vervelend voor hen, de touroperators en onze eigen crew."
Geen 100 procent garantie
Om hoeveel reizigers het gaat, laat het bedrijf niet los. Garanderen dat het de rest van de zomer goed gaat, kan het bedrijf niet. "In de luchtvaart kun je nooit 100 procent garantie geven", aldus de woordvoerder. "Zoals het nu staat, zou het allemaal goed moeten gaan."
In het voorjaar besloot Transavia al om uit voorzorg een aantal vluchten in het zomerseizoen te schrappen om wat ruimte in het schema te hebben. "Dan kunnen we op tijd passagiers omboeken", legt de woordvoerder uit. Dat was onder meer vanwege de langere levertijd van onderdelen in de vliegtuigindustrie. "Reparaties duren standaard langer dan voorheen."
Door de maatregel had de maatschappij vier toestellen achter de hand om pech op te vangen. "Maar op een gegeven moment houdt op wat je kunt doen." Voor passagiers die zo last minute pech hebben, probeert Transavia ze om te boeken. Of het bedrijf vergoedt de meerprijs van eenzelfde soort ticket als mensen dat kunnen vinden.
Bij meer dan drie uur vertraging hebben reizigers recht op een schadevergoeding. En in sommige gevallen ook als je een vervangende vlucht aangeboden krijgt. Bij een geannuleerde vlucht heb je vanzelfsprekend recht op je geld terug. En als het minder dan 7 dagen voor je reis gebeurt, heb je ook recht op een vergoeding.
Touroperators boos
In de praktijk gaat dat niet van een leien dakje, blijkt uit tweets van klagende klanten. En ook bij touroperators zijn ze not amused. "We hebben sinds maandag 180 annuleringen of dagwijzigingen", vertelt Mathijs Bos van Prijsvrij/ D-reizen. En daarbovenop komen nog eens wijzigingen van luchthavens en vertrek- of aankomsttijden. De geschrapte vluchten hebben impact op zo'n 500 boekingen via het bedrijf.
"Voor ons is het serieus", zegt Bos. Meestal is er wel een mouw aan te passen: "We hebben zelden gehad dat de klant niet weg kan. Maar het neemt niet weg dat het voor de consument vervelend is dat je later gaat of naar ander vliegveld moet."
Reisorganisaties zijn vooral teleurgesteld dat het al de derde keer is dat Transavia vluchtschema's last-minute wijzigt, blijkt uit de reacties van Sunweb, Tui en Corendon. "Dit leidt tot frustratie bij onze klanten, die wij in sommige gevallen op de dag van vertrek pas moeten informeren dat hun vlucht is geannuleerd", laat een woordvoerder van Sunweb weten.
Een alternatief regelen lukt niet altijd, vertelt zij. "Hierdoor moeten we onze klanten teleurstellen en worden wij als organisatie ook extra belast."
"Natuurlijk is de situatie heel vervelend. Iedereen heeft er last van ook Transavia zelf", reageert haar collega bij Corendon. Ook bij die organisatie kost het allemaal extra tijd en werk. En zelfs dan moet Corendon reizigers alsnog teleurstellen. "Dat schaadt niet alleen hun naam maar ook onze naam."
Aanzienlijke impact
En ook Tui is helemaal niet blij. De impact van de uitgevallen vluchten is 'aanzienlijk', vertelt een woordvoerder. "Dit is al de derde zomer op rij dat we klanten moeten vertellen dat hun vakantieplannen worden gewijzigd", aldus TUI-topman Arjan Kers in een interview met Luchtvaartnieuws. In de zomer van 2023 schrapte Transavia honderden vluchten vanwege een tekort aan toestellen.