Kringloopwinkels krijgen spullen die Bol retour ontvangt
Webwinkel Bol levert producten die het retour krijgt en die niet meer verkocht kunnen worden aan de kringloopwinkels van Het Goed. Dat is een succes, want zo'n beetje 100 procent dat deze van Bol binnenkrijgen wordt ook verkocht.
Het gaat om producten die klanten van Bol bestelden, maar die ze terugsturen aan Bol. Zo'n 70 procent van alle producten die Bol retour krijgt kan het weer aan een andere klant verkopen.
Maar de resterende 30 procent niet, bijvoorbeeld omdat er sprake is van een klein mankement. Die producten probeert Bol al langer alsnog een goede bestemming te geven, door ze te schenken aan onder meer de Voedselbank.
Om nog meer van die retourartikelen een bestemming te geven is in Nederland de deal met Het Goed gesloten. In België is er een soortgelijke samenwerking met Reloved, dat 122 kringloopwinkels in Vlaanderen heeft.
Drie in plaats van vier kopjes
Sommige producten zijn nog prima, alleen is er sprake van een klein mankement, waardoor Bol ze niet meer kan verkopen. Denk daarbij aan een set van vier koffiekopjes, waarvan er één stuk is. Via kringloopwinkels is er misschien wel een koper voor wie drie kopjes ook goed zijn.
En soms kunnen door medewerkers van een kringloopwinkel uit bakjes zonder deksel en deksels zonder bakje weer een nieuw set worden gevormd, van een bakje mét deksel. Die kunnen dan weer worden verkocht, tegen een fractie van de originele prijs.
"We zijn een paar maanden aan het testen, het begint echt klein", aldus Martijn Bijmolt, directeur Impact bij Het Goed. Maar de test gaat goed. "Ik schat in dat tegen de 100 procent van de producten die we van Bol krijgen wordt verkocht", zegt Bijmolt.
'Zeer in trek'
De producten die Het Goed krijgt van Bol zijn een aanvulling op het assortiment van de kringloopwinkel, zegt hij. Het merendeel van de tweedehandsjes krijgt hij van particulieren. Het gaat dan ook wel eens om producten die 'niet van nu' zijn, bijvoorbeeld als mensen hun eigen huis opruimen, of dat van hun ouders leegruimen. Maar de producten die we van Bol krijgen zijn wel echt van nu, zegt Bijmolt. "Ze zijn zeer in trek."
Voordeel is dat Het Goed daar dan een iets hogere prijs kan vragen, maar dat is niet waar het bij de kringloopwinkel om gaat. "We willen bereikbaar zijn voor een breed publiek en het gaat er om dat producten een tweede of derde leven krijgen en zolang mogelijk gebruikt worden", aldus Bijmolt.
Het Goed (en Reloved in België) krijgen nu nog alleen producten die door Bol zelf zijn verkocht. Maar het is de bedoeling dat later ook verkooppartners die hun logistiek via Bol regelen aan kringloopwinkels gaan doneren. "Als er meer zou binnenkomen dan zou dat zeer welkom zijn", aldus Bijmolt.
Populair
Het wordt steeds gebruikelijker voor Nederlanders om naar de kringloopwinkel te gaan, de klantengroei blijft doorgaan, zegt hij. Vorig jaar kochten ruim 2,6 miljoen klanten iets bij één van de 30 kringloopwarenhuizen van Het Goed.