Bierbrouwer Grolsch ziet winst kelderen in 'uitdagend jaar'
Bierbrouwer Grolsch heeft zijn winst vorig jaar zien kelderen, met 63 procent tot 8,2 miljoen euro. De kersverse directeur Emily Pittman wijt de winstval aan een krimpende biermarkt en blijvend hoge kosten voor grondstoffen en personeel.
Dat blijkt uit de jaarrekening over 2023 die de bierbrouwer uit Enschede heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. De Nederlandse brouwer met bijna 800 medewerkers is sinds 2016 in handen van het Japanse drankenconcern Asahi, maar publiceert nog eigen resultaten.
Winstval
Grolsch boekte vorig jaar een omzet van bijna 372 miljoen euro, een stijging van ruim 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Onderaan de streep noteerde de Twentse brouwer dus een nettowinst van 8,2 miljoen euro, tegen 22 miljoen euro een jaar eerder.
In het verslag wijt directeur Emily Pittman de winstval aan een 'uitdagend jaar', zowel in de supermarkten als in de horeca als gevolg van 'inflatie en de krimpende markt'. Volgens Grolsch werd er in Nederland vorig jaar 4 procent minder bier verkocht. Brancheorganisatie Nederlandse Brouwers gaat overigens zelfs uit van een daling van 5,6 procent.
Supermarkten
De Grolsch-topvrouw schrijft dat de bierverkopen in de supermarkten onder zware druk staan. Dat is het gevolg van de stijgende prijzen, die het besteedbaar inkomen van consumenten hebben aangetast. Ook wordt er minder alcohol gedronken, en kopen mensen hun alcoholische dranken vaker over de grens omdat die daar als gevolg van lagere accijnzen goedkoper zijn.
Omdat consumenten qua koopkracht minder te besteden hebben, kopen zij in de supermarkt vaker goedkopere biertjes. Dat zogenoemde 'down-trading' is voor Grolsch geen goed nieuws, omdat de brouwer juist de wat duurdere premium-biertjes wil verkopen.
Tegenwind horeca
Ook in de horeca ervoer Grolsch naar eigen zeggen forse 'tegenwind' als gevolg van een krimpende markt. Wel wist de brouwer daar de marge per verkochte hectoliter bier te verbeteren.
De verkopen van zustermerk Peroni in kroegen en restaurants stegen met 40 procent. Grolsch brouwt het Italiaanse biermerk dat ook onder moederconcern Asahi valt, sinds 2022 in Nederland. Daardoor hoeven de flesjes niet meer vanuit Italië te worden geïmporteerd, en kan de horeca nu worden beleverd met fusten en biertanks.
Kosten
Grolsch worstelde vorig jaar naast de krimpende biermarkt ook met stijgende kosten, hoewel lang niet zo erg als het jaar ervoor. Uit de jaarrekening blijkt dat de kosten voor grondstoffen vorig jaar met ruim 10 miljoen euro stegen, tot 155 miljoen euro. De personeelskosten stegen met 7 miljoen euro, tot 66 miljoen euro.
Voor het lopende jaar zegt Grolsch te verwachten dat de economische omstandigheden 'uitdagend en onzeker' zullen blijven. Zo denkt de brouwer dat de biermarkt verder zal krimpen. Grolsch wil dat compenseren door het eigen marktaandeel te laten stijgen en duurdere biertjes te verkopen.
Nieuwe topvrouw
Vorig jaar september maakte de uit Roemenië afkomstige directeur Anrei Haret van Grolsch na acht jaar plaats voor Emily Pittman (43). De in Nieuw-Zeeland geboren Pittman heeft geen 'bierige' achtergrond. Zij werkte eerder voor voeding- en zeepgigant Unilever, de laatste periode als landenmanager Unilever Ierland. Daarvoor werkte zij acht jaar voor Coca-Cola. Pittman drinkt ook geen bier, omdat zij een glutenallergie heeft.
In een interview zei zij eerder dit jaar door Grolsch te zijn benaderd vanwege haar track record. "Goede resultaten, brede ervaring, goed in mensen betrekken bij het bedrijf".