Voedselverspilling tegengaan

Supermarkten gooien minder eten weg

Door Malini Witlox··Aangepast:
© ANPSupermarkten gooien minder eten weg
RTL

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar licht gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent in 2023 niet bij de consument terecht. Dat percentage lag in 2022 nog op 1,22 procent. Ten opzichte van de eerste meting in 2018 is dit een daling van 35 procent.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek door Wageningen University in opdracht van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Supermarkten hebben de data zelf aangeleverd.

Met name vers brood, afbakbrood en taart worden veel weggegooid. 6,5 procent (2018: 7,7 procent) wordt niet afgerekend en komt dus niet bij de klant thuis. Bij aardappelen, groente en fruit gaat het om 2,1 procent, bij vers vlees en verse vis ligt dit op 1,4 procent en bij zuivel en eieren gaat het om 1 procent. Drank is de meest efficiënte categorie, met slechts 0,2 procent verliezen van de totale inkoop.

Er wordt dus minder weggegooid. Dat komt doordat supermarkten vaker producten afprijzen die bijna over de datum gaan. Ook verkopen meer supermarkten 's ochtends 'brood van gisteren'. Ook wordt beter besteld, aldus de onderzoekers.

Voedselverspilling supermarkten lastig terug te dringen door ons gedrag
Lees ook

Voedselverspilling supermarkten lastig terug te dringen door ons gedrag

Supermarkten blijven actief inzetten op verdere reductie van voedselverspilling, zegt Marc Jansen, algemeen directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). "Zo worden nieuwe producten voor de huismerken van supermarkten ontwikkeld op basis van reststromen. Denk aan pastasaus van overgebleven tomaten of koekjes en cake van overgebleven bananen."

Het onderzoek werd vandaag aangeboden aan minister Femke Wiersma van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. "Onze boeren, vissers en tuinders werken elke dag ontzettend hard om eten van de hoogste kwaliteit op onze borden te krijgen. Elke kilo die we hiervan onnodig weggooien is een te veel. Verspilling van voedsel is een keerzijde van onze welvaart, er zijn nog veel mensen op deze wereld die zich dat niet kunnen permitteren."

Op de verpakking van huismerkproducten van onder meer Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Dekamarkt staat sinds juni 2024 extra informatie over de houdbaarheid. Consumenten worden er actiever op gewezen dat producten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken, soms nog wel eetbaar zijn als ze eerst kijken, ruiken en proeven. De deelnemende supermarkten en voedselproducenten hebben zich verenigd in de 'Coalitie Houdbaarheid'.

Ook grote voedselproducenten als Unilever, FrieslandCampina, Ebro Foods (onder meer bekend van de Lassie-rijst) en de Smaakspecialist (onder meer bekend van Bio Today) sluiten zich aan bij de coalitie en gaan hun verpakkingen aanpassen.

Dit logo staat bij verschillende supermarkten voortaan op de verpakking.© ANP/RTL
Dit logo staat bij verschillende supermarkten voortaan op de verpakking.
Lees meer over
VoedingVoedselSupermarktGroente en fruitVleesVoedselverspilling