32 miljard

Action is nu meer waard dan moeder van Albert Heijn na winstsprong

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPAction is nu meer waard dan moeder van Albert Heijn na winstsprong
RTL

We blijven massaal naar Action gaan. Door prijsverlagingen zijn er nu nog meer klanten, ook in andere landen. Daardoor is Action nu al zo'n 32 miljard euro waard. Dat is meer dan onder meer het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold, chemieconcern DSM of producent van medische apparatuur Philips.

Voor shampoo, een theedoek, knutselboek, fietslampje, sokken en snoep, om maar eens wat te noemen, gaan consumenten steeds meer naar Action. Daarbij hielp het dat van in totaal 4000 producten de prijzen zijn verlaagd.

In de eerste negen maanden van het jaar kwamen er gemiddeld 17,6 miljoen klanten in de winkels van Action. Dat is 15 procent meer dan een jaar eerder.

Meer omzet

De omzet steeg in het derde kwartaal met ruim 22 procent tot meer dan 3,3 miljard euro. Dat betekent dat klanten nu gemiddeld meer euro's besteden dan vorig jaar.

Waarom 'onze' discounters Action, Zeeman, Kruidvat en Wibra ook over de grens populair zijn
Lees ook

Waarom 'onze' discounters Action, Zeeman, Kruidvat en Wibra ook over de grens populair zijn

Daarbij hielp het ook dat het totale aantal winkels met 70 steeg. Maar ook in de bestaande winkels kochten we meer: een plus van ruim 9 procent.

Fors meer winst

Ook de winst steeg, onderaan de streep bleef er 501 miljoen euro over, dat is een stijging van 31 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dat is overigens de zogeheten ebitdawinst, dat is de winst vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen.

Action zelf zegt overigens niets over de nettowinst. Investeerder 3i noemt alleen de ebitdawinst.

32 miljard waard

De forse groei van Action (sinds januari 2022 steeg het aantal winkels met ruim 800, oftewel 40 procent) is ook te zien in de waarde die meerderheidsaandeelhouder 3i er aan toekent. Volgens 3i is Action nu meer dan 32 miljard euro waard. Vijf jaar geleden was dat nog 10 miljard euro.

Bij de waardebepaling doet 3i een aantal aannames, zodat de waarde ook wat meer of minder kan zijn. Maar accountants moeten hun handtekening zetten onder dit soort berekeningen, zodat de waarde niet aanzienlijk zal afwijken.

Action was al de Nederlandse winkelketen met het grootste aantal winkels ooit. Het is nu ook één van de grootste Nederlandse bedrijven. Als Action op de beurs zou zijn genoteerd, dan zou het net buiten de top-10 meest waardevolle bedrijven vallen. Action is wel meer waard dan Ahold Delhaize, de moeder van onder meer Albert Heijn en Etos. Ahold is op de beurs nu circa 30 miljard euro waarde.

Action is ook meer waard dan andere bekende Nederlandse bedrijven als Philips, ABN Amro, verzekeraar NN, verfmaker AkzoNobel en uitzender Randstad.

Succes discounters

"Veel consumenten hebben te weinig budget om te kunnen overleven, kijk maar naar de cijfers over kinderen die zonder ontbijt naar school gaan", zei retaildeskundige Eva Rutten onlangs over het succes van discounters als Action. "Zelfs voor veel mensen boven de armoedegrens is het moeilijk om rond te komen."

Ook consumenten die lage prijzen niet per se nodig hebben, komen bij discounters, zegt zij. "Mensen schamen zich tegenwoordig minder om in goedkope winkels te kopen. Je ziet dat sommige klanten naast duurdere merken, ook hele goedkope merken kopen."

Twaalf landen

Action heeft inmiddels meer dan 2800 winkels, in twaalf landen. Volgend jaar begint Action ook in Zwitserland en Roemenië. Voor hoeveel vestigingen Action daar ruimte ziet wil woordvoerder Lucie Hoopman het niet kwijt.

In Nederland lijkt de grote groei er, in ieder geval voor wat betreft het aantal winkels, uit. Er zijn hier nu 417 winkels, dat zijn er drie meer dan vorig jaar. Of Action interesse heeft in panden van Blokker wil Hoopman niet zeggen: "de winkels zijn nog steeds open, dus het is nog wat vroeg om hiermee bezig te zijn".

'Voordeel als Blokker (deels) verdwijnt'

Mocht Blokker uit de Nederlandse winkelstraten verdwijnen, dan zal dat een voordeel zijn voor Action, denkt retaildeskundige Eva Rutten. "Action verkoopt ook huishoudelijke artikelen, misschien duiken ze in het gat dat ontstaat als Blokker verdwijnt, of als een deel van de winkels sluit."

Nederland is een belangrijke markt voor Action, zegt Rutten. "Maar bedenk wel dat de ruim 400 Actions in ons land goed zijn voor slechts zo'n 15 procent van het totale aantal Actionwinkels, en Action heeft al het een en ander van het marktaandeel van Blokker afgesnoept."

Albert Heijn heeft met de introductie van Blue Home, dat recent met een broodrooster, blender, staafmixer, waterkoker en AirFryer vijf producten voor in de keuken introduceerde, misschien al voorgesorteerd op het verdwijnen van Blokker, denkt Rutten.

Lees meer over
Action3i GroupRetailDetailhandel