Tata: meer schroot gebruiken en pas groene waterstof als dat er is
Tata Steel wil meer schroot gaan gebruiken om staal te produceren. Verder wil het hoogoven en een kooksfabriek vervangen door installaties die in eerste instantie op aardgas gaan draaien en pas later op groene waterstof, wanneer dat er in voldoende mate is. Maar wanneer dat zal kunnen is nog niet duidelijk. Wel duidelijk is dat de overheid de portemonnee zal moeten trekken.
Dat blijkt uit een verduurzamingsplan dat de staalfabriek vanmiddag heeft ingediend bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Tata Steel is nu nog de grootste uitstoter van CO2 in het land en het vervuilt de omgeving ook met onder meer stikstofoxiden en fijnstof.
De laatste tijd ligt het bedrijf, waar in IJmuiden ruim 9000 mensen werken, daarom onder vuur.
Minder ijzererts, meer schroot
Om minder vervuilend te zijn wil Tata Steel uiterlijk in 2029 een van de twee hoogovens en een kooksfabriek te sluiten en te vervangen door een installatie die minder vervuilend is en een elektrische oven.
Daarbij zal Tata minder ijzererts nodig hebben en juist meer staal gaan maken door schroot (oftewel oud staal) als grondstof te gebruiken.
Ook nu gebruikt Tata al schroot als grondstof, maar dat is slechts goed voor 17 procent van de staalproductie. In 2030 moet dat 30 procent zijn.
Eerst aardgas, daarna groene waterstof
De nieuwe installaties moeten uiteindelijk op groene waterstof gaan draaien. Dat is aanzienlijk minder vervuilend dan het gebruik van steenkool, dat nu nog wordt gebruikt. Maar Tata heeft de aanvankelijk ambitieuze plannen voor het gebruik van groene waterstof moeten verlagen.
De nieuwe installatie zal in eerste instantie op aardgas gaan draaien en pas later op groene waterstof, wanneer dat er in voldoende mate is. Aardgas is al wel minder vervuilend dan steenkool.
Geld van overheid nodig
Met het vergroenen van de staalproductie zijn miljarden euro's gemoeid en dat zegt Tata niet alleen te kunnen financieren. De overheid zal volgens het concern ook moeten bijdragen.
Elders in Europe krijgen staalfabrieken al geld van de overheid om groener te worden. Zo wil de Duitse overheid staalmaker ThyssenKrupp met 2 miljard euro steunen.
Tata heeft nog niet gezegd welke bijdrage van de Nederlandse overheid nodig is.
Minder CO2, fijnstof en stikstofoxiden
Tata neemt de komende jaren ook andere maatregelen om de uitstoot terug te dringen. Daardoor moet in 2030 de uitstoot van CO2 met 5 miljoen ton moeten zijn verminderd. Dat betekent een verlaging met ruim 40 procent ten opzichte van de huidige uitstoot.
Via andere maatregelen wil Tata de komende jaren ook de uitstoot van fijnstof en stokstofoxiden verlagen.
De vakbonden zijn blij met de verduurzamingsplannen. Greenpeace vindt dat de plannen tekortschieten.