'Structureel probleem'

Consumentenwaakhond gaat webwinkels beboeten om nepkortingen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Roel BurglerConsumentenwaakhond gaat webwinkels beboeten om nepkortingen
RTL

Kortingen in webwinkels die geen échte kortingen zijn, het is een structureel probleem, aldus de Autoriteit Consument & Markt (ACM). En de ACM gaat websites die zulke nepkortingen nu ook echt aanpakken. "Met Black Friday, Sint en Kerst in aantocht moeten consumenten weten dat dit soort praktijken zich op grote schaal voordoen."

De afgelopen maanden heeft de ACM gecontroleerd of de prijzen op websites wel voldoen aan de regels voor kortingen. Dit houdt onder andere in dat de korting moet worden gegeven op de laagste prijs die het product gehad heeft in de 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding.

De ACM onderzocht kortingen van webwinkels voor kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken, omdat er aanwijzingen waren dat hier sprake is nepkortingen, aldus een woordvoerder. Zij sluit niet uit dat later ook andere sectoren zullen worden bekeken.

Webshops moeten stoppen met misleidende tijdelijke kortingen
Lees ook

Webshops moeten stoppen met misleidende tijdelijke kortingen

Een groot deel van de bedrijven die nu onder de loep zijn genomen bleek de regels structureel te overtreden.

30 dagen

Een korting moet wel een echte korting zijn. De ACM noemt het voorbeeld van winkels die adverteren met een korting ten opzichte van een hoge prijs waar eerder sprake van was, maar die de afgelopen 30 dagen niet gold.

En dat is niet juist, aldus de ACM. Want een korting moet worden gegeven op de laagste prijs die de afgelopen 30 dagen gold. En het moet dan ook duidelijk zijn voor consumenten dat die prijs het referentiepunt is.

Een zogenaamde aanbieding van, bijvoorbeeld, 80 euro, waarbij de winkelier adverteert dat dit een korting is van 20 procent ten opzichte van de prijs van 100 euro, terwijl de prijs de afgelopen 30 dagen nooit 100 euro is geweest, mag niet.

Adviesprijs

Ook het vermelden van de adviesprijs kan misleidend zijn, aldus de ACM. Vaak is de adviesprijs nooit de prijs geweest die in de webwinkel heeft gegolden.

Het is niet voor het eerst dat webwinkels betrapt worden op het overtreden van de kortings-regels. Zo ontdekte de Consumentenbond eerder al dat tientallen winkels adverteren met zogenaamde kortingen, die dat helemaal niet waren. Onder meer speelgoedwinkels adverteerden eerder met nepkortingen.

Black Friday, Sint en kerst

Sinds 1 januari van dit jaar houdt de ACM toezicht op de aangescherpte regels voor van-voorprijzen. Met Black Friday, Sinterklaas en kerst in aantocht leek het de ACM een goed moment om de aandacht te vestigen op nepkortingen, aldus de woordvoerder.

"Consumenten doen dan immers veel aankopen en ze moeten weten dat dit soort praktijken zich op grote schaal voordoen."

Boete

Bij de bedrijven waarbij een nepkorting is geconstateerd vindt nog hoor en wederhoor plaats. Als blijkt dat er inderdaad sprake is of is geweest van nepkortingen, dan zal de ACM een boete of een last onder dwangsom opleggen. De boete is maximaal 900.000 euro per overtreding, of een bepaald percentage van de omzet.

Het kost even tijd voordat boetes daadwerkelijk zullen worden opgelegd, dat zal niet meer dit jaar zijn. Maar als er boetes worden uitgedeeld, dan zullen die bedrijven met naam worden genoemd.

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktOnline retailWebwinkel