Verlies en matige omzet

Kwakkelend Bristol sluit winkels om personeelstekort: 'Hoop dat we het redden'

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANPKwakkelend Bristol sluit winkels om personeelstekort: 'Hoop dat we het redden'
RTL

Schoenen- en kledingketen Bristol worstelt met personeelstekorten en teruglopende cijfers. Winkels hebben aangepaste openingstijden of zijn soms zelfs helemaal dicht. Het is een flinke domper voor een bedrijf dat toch al verlies lijdt en elke cent aan omzet kan gebruiken. "We hebben geen betalingsachterstanden."

Ruim een jaar geleden betrok Bristol het voormalige C&A-pand in Woerden, het was één van de twintig gloednieuwe winkels die er volgens het bedrijf moesten komen. Inmiddels is die winkel al een week of vier dicht. Tijdelijk en 'wegens personeelsgebrek', valt te lezen op de deur.

Dichte deur

Klanten die voor een dichte deur staan, vragen zich ondertussen hardop af of het nog wel goed gaat met de Bristol.

Ook bij de vestiging in Utrecht zijn die personeelstekorten een probleem, vertelt een medewerker. Ook hier was de zaak in de afgelopen periode een tijd gesloten. Inmiddels wordt er personeel overgevlogen vanuit andere vestigingen, maar is open zijn geen zekerheid. "Het is erg vervelend", aldus de medewerker die liever anoniem wil blijven.

Nederlandse winkels Prénatal krijgen nieuwe eigenaar in 'moeilijke markt'
Lees ook

Nederlandse winkels Prénatal krijgen nieuwe eigenaar in 'moeilijke markt'

Waar je normaal ergens tussen 9.00 uur en 18.00 uur terecht moet kunnen, gaan sommige winkels van Bristol pas om 13.00 uur open. De vestiging in Den Haag is naast de gebruikelijke maandag ook op dinsdag dicht en gaat per januari zelfs helemaal verdwijnen, zegt ceo Elise Vanaudenhove tegen RTL Nieuws. De verhuurder heeft volgens haar andere plannen met de zaak.

Die aangepaste openingstijden zijn volgens de ceo een gevolg van de personeelstekorten, maar qua omzet houdt het ook niet over: "Als er geen klanten zijn, dan is het gek om open te gaan", zegt ze. Vanaudenhove benadrukt wel dat de perikelen in Utrecht en Woerden tijdelijk zijn, het bedrijf is onder meer naarstig op zoek naar filiaalmanagers, maar er één vinden valt in deze krappe arbeidsmarkt niet mee.

'Imago oppoetsen'

Er is bovendien veel verloop onder het personeel. "We zijn in transitie en vragen meer klantgerichtheid en verkoopskills van de werknemers, niet iedereen kan en wil dat." Bristol werkt er volgens Vanaudenhove hard aan om zijn niet al te beste imago in Nederland op te poetsen. "Een budgetketen voor de hele familie."

Sluitingen, aangepaste winkeltijden, het is een enorme domper voor het moederbedrijf van Bristol, het Belgische Euro Shoe Group. Na jaren van winkelsluitingen, coronalockdowns en forse verliezen boekte het bedrijf vorig jaar voor het eerst sinds 2016 operationele winst. Onderaan de streep bleef wel een half miljoen euro verlies staan, maar het feit dat er een opwaartse trend te zien was, gaf opluchting.

Bristol sloot in de afgelopen jaren meer dan 50 winkels en telt er nu nog zo’n 80 in Nederland en 120 in België. In Nederland werken ongeveer 650 mensen voor het bedrijf.

Geen winst

Vanaudenhove sprak eerder de ambitie uit om het bedrijf in 2022 winstgevend te maken en wilde 20 nieuwe winkels openen. Maar het jaar bleek lastig en ook dit jaar is dat niet anders. "Ik zal blij zijn als we op hetzelfde resultaat uitkomen als vorig jaar", zegt ze. De gevolgen van de personeelstekorten zijn 'heel zonde voor de omzet'. 

De consument is bovendien kritisch: "Het vertrouwen is laag en mensen kopen minder."

Kan Bristol verlies nog dragen?

Kan Bristol die verliezen nog wel dragen? In de toekomst kijken is lastig, zegt de ceo. "We hopen dat we het gaan redden, daar gaan we wel vanuit." Op nieuwe winkels hoeven we in Nederland voorlopig niet te rekenen, maar qua financiën komt het bedrijf er nog uit. "We hebben geen betalingsachterstanden." Dat komt mede doordat de vastgoedtak van Euro Shoe Groep wel zwarte cijfers schrijft.

Uit de meest recente jaarcijfers van het moederbedrijf blijkt dat Bristol nog een appeltje te schillen heeft met verschillende banken. Het bedrijf voldeed vorig jaar niet aan alle voorwaarden voor leningen die het kreeg. De banken gedogen dat in elk geval voor één jaar. Blijft het bedrijf de afspraken niet nakomen, dan kan dat reden zijn om het uitgeleende geld terug te eisen.

Om hoeveel geld het gaat is onduidelijk, wel zegt Vanaudenhove dat Bristol duidelijke afspraken heeft gemaakt met de banken. "Ze willen bepaalde prestaties zien, maar daar komen we wel uit", aldus de ceo. De leningen hoeven volgens haar niet op korte termijn te worden terugbetaald.

Heb je tips of opmerkingen over Bristol of andere retailers? Stuur een mail naar de redactie.

Lees meer over
BristolRetailWinkelenKleding