ABN: Klimaatverandering vormt een groot risico voor Nederlandse bedrijven
Peperdure cacaobonen vanwege mislukte oogsten en stikdure olijfolie vanwege droogte. We merken nu al de gevolgen van klimaatverandering tot in onze keuken. En volgens onderzoek van ABN Amro gaan we hier alleen maar meer last van krijgen.
ABN Amro deed onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering op ons voedsel. De onderzoekers stellen dat de prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van grondstoffen als gevolg van weersextremen steeds vaker zullen veranderen.
Gevoelig voor klimaatverandering
In Nederland kopen bedrijven wereldwijd allerlei grondstoffen in voor voedsel. In totaal gaat het om ruim dertig miljard euro. Dertig tot veertig procent daarvan komt uit landen buiten de Europese Unie. "Producten uit deze landen zijn gevoelig voor klimaatverandering. Vanille bijvoorbeeld, dat is een relatief kleine importstroom, maar komt uit maar één land, namelijk Madagaskar. Ook cashewnoten, kokosolie, palmolie en cacao komen uit landen die erg gevoelig zijn voor klimaatverandering”, zegt Nadia Menkveld van ABN Amro.
Er zijn veel voorbeelden van producten die recent al sterk in prijs stegen als gevolg van klimaatverandering. Zo werd olijfolie een stuk duurder door droogte in Spanje en zorgden watertekorten in Mexico voor een sterke prijsstijging van jalapeñopepers.
Bedrijven lopen risico
Bedrijven staan dus voor een uitdaging. Het is voor een bedrijf erg risicovol als grondstoffen niet voorradig zijn, zegt Menkveld. "Dat hebben we gezien bij een bedrijf in de VS dat srirachasaus maakt, dat is een hele pittige saus. De chilipepers die daarvoor nodig zijn waren door droogte niet meer te krijgen. Zij hebben hierdoor hun productie een paar maanden stil moeten leggen. Op dat moment heeft een bedrijf echt een probleem."
Het is daarom belangrijk dat bedrijven voorzorgsmaatregelen nemen. Het risico dat ze lopen kunnen ze verkleinen door bijvoorbeeld te kijken of ze verspreid kunnen inkopen, zegt Menkveld. Als er dan ergens extreem weer voorkomt en de oogst mislukt, dan zit het bedrijf niet gelijk zonder voorraad.
"Een bedrijf kan met de boer kijken of er een andere teeltmethode toegepast kan worden. Ook kunnen ze kijken of er substituten zijn: zijn er andere producten die ze kunnen gebruiken? Als bijvoorbeeld de rucola sla niet voorradig is, kunnen ze misschien een andere soort sla in een maaltijdsalade gebruiken. Er zijn verschillende strategieën die bedrijven kunnen toepassen."
Landen in Afrika en Zuid-Azië zijn het kwetsbaarst voor klimaatverandering. Volgens de onderzoekers zal 40 procent van het land in Afrika dat nu voor maisteelt wordt gebruikt door klimaatverandering niet langer geschikt zijn hiervoor.
Concurrentievoordeel
Het is niet alleen maar slecht nieuws, volgens Menkveld kunnen bedrijven ook een concurrentievoordeel opbouwen. "Als je als bedrijf koploper bent op het gebied van goed omgaan met gevoelige grondstoffen, dan kun je een concurrentievoordeel hebben. Het is voor bedrijven dus heel belangrijk om hiermee aan de slag te gaan."