Waakhond wil statiegeld voor grote én kleine plastic flesjes omhoog naar 50 cent
De Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat het statiegeld op plastic statiegeldflessen wordt verhoogd naar 50 cent per fles, voor zowel grote als kleine flessen.
De toezichthouder heeft belangenorganisaties op de hoogte van het plan gesteld, vertelt woordvoerder Koen van Tankeren van Verpact. Verpact heette eerder Afvalfonds Verpakkingen, de organisatie die namens bedrijven de inzameling en recycling van plastic flesjes en blikjes regelt.
Vandaar dat de ILT om hun mening heeft gevraagd. Die kan de belangenorganisatie tot vrijdag nog geven. Verpact overweegt om met een reactie te komen, aldus Van Tankeren. Daarna kan het volgens woordvoerder Rogier van Esselbrugge van de ILT 'een week of twee' duren voordat de ILT met een definitief besluit komt. Uiteindelijk kan de ILT overigens een verhoging van het statiegeld gelasten. De toezichthouder wil verder niet inhoudelijk reageren op vragen van RTL Z.
Verdubbeling
Nu is het statiegeld voor een grote statiegeldfles (vanaf 1 liter) 0,25 euro en voor een kleine statiegeldfles 0,15 euro. Die bedragen zouden dus verdubbelen en meer dan verdrievoudigen. De verhoging zou volgend jaar juli moeten ingaan, schrijft Het Financieele Dagblad.
Het statiegeld op blikjes (nu 0,15 euro) zou volgens het FD nog niet wijzigen. Statiegeld op blik werd vorig jaar april ingevoerd.
Met de verhoging zou de ILT willen bereiken dat consumenten meer plastic statiegeldflessen gaan inleveren. De wettelijke doelstelling is dat 90 procent wordt ingeleverd. Deze doelstelling geldt al vanaf 2022, maar vorig jaar leverden we naar schatting van Verpact nog geen 70 procent van de kleine statiegeldflessen in en bijna 88 procent van de grote flessen. Dat is dus niet genoeg.
Het percentage kleine flesjes dat werd teruggebracht steeg wel flink, met tien procentpunt. Maar bij grote statiegeldflessen nam het percentage dat werd ingeleverd nauwelijks toe, met slechts 1,1 procentpunt.
'Hoger statiegeld niet per se nodig'
Volgens Van Tankeren is het niet per se noodzakelijk om het statiegeld te verhogen om ervoor te zorgen dat het inzamelingspercentage stijgt. In sommige landen die hun doelen wel halen, is het statiegeld ongeveer net zo hoog als hier, vertelt Van Tankeren. Met meer innamemogelijkheden is de Nederlandse doelstelling volgens Verpact ook te halen.
De organisatie kwam al eerder met het plan om de komende jaren honderden extra statiegeldmachines te installeren. Ook buiten de supermarkten zouden meer inleverpunten moeten komen.
Rob Buurman, directeur van milieuorganisatie Fair Resource Foundation, vind het juist logisch als het statiegeldbedrag voor statiegeldflessen naar 0,50 zou gaan, voor zowel grote als kleine statiegeldflessen.
Bekend systeem
Zelfs voor grote statiegeldflessen wordt het nagestreefde inzamelingspercentage van 90 procent niet gehaald, terwijl het systeem van statiegeld 'al heel lang' bekend is, legt hij uit.
Kleine statiegeldflessen worden door consumenten veel onderweg gekocht, zegt hij, en mede daarom ligt het inzamelingspercentage volgens hem hier nog lager dan bij grote statiegeldflessen. Daarom vindt hij het niet raar als het statiegeld voor kleine flesjes naar dezelfde hoogte zou gaan als dat op grote flessen.
Het belangrijkste obstakel is dat er veel te weinig innamepunten zijn, is Buurman het met Verpact eens. Ook is er nog geen statiegeld op veel flessen voor melk en sappen, terwijl die wel meetellen voor het halen van de doelstellingen, zegt hij.