90 vierkante meter

Allerkleinste Albert Heijn sluit: 'Jammer, maar wel heel logisch'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Paul le ClercqAllerkleinste Albert Heijn sluit: 'Jammer, maar wel heel logisch'
RTL

De kleinste Appie van ons land gaat volgend jaar dicht. Buurtbewoners betreuren dat, maar het is eigenlijk heel logisch, zeggen experts. "De winkel is gewoon te klein."

Zo'n 90 vierkante meter, een grote huiskamer, zo klein is de Albert Heijn in Naarden-Vesting. Winkelwagentjes passen er niet in.

Alle ruimte is benut om producten neer te zetten. De gangpaden zijn noodgedwongen smal, je kunt elkaar soms maar net passeren.

Supermarkten verdienen steeds meer aan reclame-uitingen in winkels
Lees ook

Supermarkten verdienen steeds meer aan reclame-uitingen in winkels

Toch vinden buurtbewoners het jammer dat hun Appie gaat verdwijnen. Ze zijn zelfs een petitie gestart om de winkel open te houden.

'Super wil geld verdienen'

"Uit sociaal oogpunt is het natuurlijk jammer dat de winkel sluit, maar een supermarkt moet gewoon geld verdienen", zegt Dirk Mulder, retailexpert bij ING.

Vanwege de geringe oppervlakte is het woekeren met de ruimte, de gangpaden zijn smal.© Paul le Clercq
Vanwege de geringe oppervlakte is het woekeren met de ruimte, de gangpaden zijn smal.

En dat is uitermate ingewikkeld op zo'n kleine oppervlakte, aldus Bart Fischer, die jarenlang verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de formule van Albert Heijn in Nederland en België. Nu ontwikkelt hij concepten voor retailers en fabrikanten en hij geeft hen advies.

In zo'n kleine winkel moet je als supermarkt een keuze maken in je assortiment, er is in je schappen maar ruimte voor een beperkt aantal producten, voegt Mulder hieraan toe. "Consumenten kopen dus ook minder."

Klein

"Ik doe hier mijn dagelijkse boodschappen", zegt een klant die liever anoniem wil blijven. Maar hij geeft toe dat hij voor de weekboodschappen naar de nabij gelegen grotere Albert Heijn gaat.

Veel buurtbewoners doen boodschappen in deze kleine Albert Heijn in Naarden-Vesting.© Paul le Clercq
Veel buurtbewoners doen boodschappen in deze kleine Albert Heijn in Naarden-Vesting.

Je bent dus beperkt in je doelgroep, concludeert Mulder. "Misschien komen consumenten voor de vergeten boodschappen, maar het is heel lastig als supermarkt om daar op te draaien."

Een kleine winkel is ook duur om te bevoorraden, zegt Fischer. "De vrachtwagen die je langs stuurt zit immers niet helemaal vol."

Van 120 naar 20.000 producten

De eerste winkel van Albert Heijn stond in Oostzaan en was 12 vierkante meter groot. Die vestiging werd verplaatst naar openluchtmuseum de Zaanse Schans waar je hem nog kunt zien. In de tweede vestiging, in Purmerend, had je ongeveer 120 artikelen.

"Nu heb je in een gemiddelde Albert Heijn de keuze uit 20.000 tot 25.000 verschillende producten", aldus retailconsultant en supermarktkenner Erik Hemmes.

De eerste Albert Heijns waren overigens geen supermarkten, je moest je boodschappen bestellen bij medewerkers die achter een toonbank stonden. Die pakten het vervolgens voor je. In 1955 opende de eerste supermarkt van Albert Heijn in Rotterdam.

Het eerste winkeltje van Albert Heijn, dat nu op de Zaanse Schans staat.© ANP / Jurriaan Brobbel / Kim van Dam
Het eerste winkeltje van Albert Heijn, dat nu op de Zaanse Schans staat.

Grotere AH in de buurt

Albert Heijn geeft geen duidelijke reden waarom de winkel dichtgaat. "Als de omzet florissant zou zijn, dan zou deze wel gehandhaafd worden", zegt Hemmes.

Op 1300 meter van de bewuste Appie is overigens een veel grotere Albert Heijn, die volgens Hemmes circa 13 keer zo groot is, met dus een uitgebreider assortiment. 

"Consumenten bestellen vaker online en laten hun boodschappen thuisbezorgen", vult Fischer aan. "Het is echt niet zo dat niemand meer boodschappen kan doen."

Steeds meer vierkante meters

De laatste jaren zijn supermarkten steeds groter geworden. Een gemiddelde Albert Heijn was in 2004 nog 1144 vierkante meter, nu is dat 1380 vierkante meter, zegt Gertjan Slob, directeur onderzoek van onderzoeksbureau Locatus.

En panden die Albert Heijn nu zoekt voor nieuwe winkels zijn volgens hem nog groter, tussen de 1500 en 2200 vierkante meter.

Het aantal producten in een supermarkt is de afgelopen jaren dan ook flink gegroeid, aldus Hemmes. Zo vind je bij discounters Aldi en Lidl nu veel meer dan voorheen, zodat je niet ook nog naar een andere supermarkt hoeft, zegt hij.

"Ook in supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Plus, die al een uitgebreid assortiment hadden, kun je nu nóg meer producten vinden."

Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was Hemmes naar eigen zeggen bij Albert Heijn verantwoordelijk voor koffie en thee. "Toen had je bij wijze van spreken vier soorten koffie en vijf soorten thee, moet je nu eens kijken."

To go

Er zijn nu ook kleine supermarkten, zoals AH to go. De grootste AH to go is overigens 270 vierkante meter, oftewel drie keer zo groot als de gewone Albert Heijn in Naarden-Vesting.

Maar het (beperkte) assortiment van AH to go is vooral afgestemd op producten voor onderweg, aldus Mulder. Daarvoor wil je op een locatie zitten waar veel consumenten langs komen, zoals op treinstations, maar dat is in Naarden-Vesting niet het geval, zegt hij. 

En de prijzen in een AH to go zijn hoger dan in een gewone Appie, vanwege het gemak zijn consumenten bereid dat te betalen. "Maar je kunt het niet maken om de prijzen in een gewone supermarkt te verhogen, omdat het een AH to go wordt", denkt Hemmes. Er is ook nog nooit een gewone Albert Heijn omgebouwd tot een AH to go, aldus Albert Heijn.

Lees meer over
Erik HemmesBart FischerDirk MulderAlbert HeijnAhold DelhaizeLocatusAH to GoSupermarktRetailDetailhandelE-commerceLink in bioNaarden