Van Roblox tot meditatielessen: zo lokken bedrijven je om bij ze te komen werken
Nummer 1 op de lijst 'grootste uitdagingen voor ondernemers' is het vinden van personeel. Hoe kom je in deze krappe arbeidsmarkt wél aan mensen? Deze vijf bedrijven pakken het net even anders aan.
De werknemer is koning in deze tijden. Er zijn veel vacatures, maar niet genoeg - gekwalificeerde - mensen om die te vullen. Ruim 70 procent van de ondernemers kampt met een personeelstekort, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Vooral technici en ICT'ers zijn gewild. De zorg en het onderwijs staan ook te springen om personeel.
Hoe lok je mensen die het voor het kiezen hebben naar jouw bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat deze kostbare assets, eenmaal binnen, ook bij je blíjven? Deze vijf werkgevers trekken de trukendoos open.
#1 Ikea: zet Roblox in
In de game Roblox kun je van alles bouwen, van huizen tot pretparken. Dus waarom geen Ikea-winkel, moet de meubelgigant in het Verenigd Koninkrijk en Ierland hebben gedacht. Als speler kun je vanaf eind juni in een nagebouwde Ikea-winkel werken. Je serveert Zweedse gehaktballen of richt een showroom in. Ook kun je worden gepromoveerd naar een andere afdeling. Voor dit alles krijg je echt betaald.
Zo wil het bedrijf een nieuwe generatie medewerkers aantrekken. En laten zien dat het op een andere manier naar werk en loopbaan kijkt: zowel in de game-wereld als in de 'echte' wereld, aldus manager Darren Taylor.
Ikea kent sowieso opvallende wervingscampagnes. In Sydney stopte het bedrijf ooit 'handleidingen' in zijn bouwpakketten met als boodschap: bouw aan je loopbaan, werk bij ons.
Of Ikea Nederland iets creatiefs in de pijplijn heeft zitten? Voorlopig niet, zegt woordvoerder Quinty Stuurman. "Bij vacatures kijken we vooral naar wat iemand kan, niet alleen naar het cv. Dat noem ik: creatief denken."
#2 Albert Heijn: de taal van Tiktok
Honderdduizenden keren zijn sommige filmpjes van Albert Heijn bekeken, op Tiktok, Instagram en Facebook. Titels als 'Wanneer de hele brugklas om 12 uur binnenkomt om lunch te halen' of 'wanneer je werkt met je crush' worden massaal geliked.
Vrijwel alle content wordt gemaakt door eigen – vaak jonge - medewerkers, vertelt Zeeger Josephus Jitta, bij de supermarktgigant verantwoordelijk voor employer branding. "We deden een oproep onder het personeel en dat leverde veel reacties op."
Gedraag je niet boomerish
De video's geven een kijkje achter de schermen, om te laten zien hoe werken bij Albert Heijn is. Ze zijn non-scripted, zelfbedacht, en vrijwel zonder censuur online gezet, zegt hij. "Daarin ligt de aantrekkingskracht. Onze creators kennen de taal van het kanaal."
TikTok-gebruikers zijn veelal tieners en twintigers. Niet gek dus dat bedrijven daar zoeken naar personeel, zegt videospecialist Twan van Empelen. Zijn tip: ga niet hip doen op een medium dat je niet genoeg kent. "Jongeren prikken er zo doorheen als bedrijven zich boomerish gedragen."
#3 Burgtbouw: solliciteren hoeft niet
Je hoeft geen motivatiebrief te schrijven en niet op sollicitatiegesprek. Wie wil werken als bouwplaatshelper – iemand die de bouwplaats netjes en veilig houdt – kan meteen aan de slag bij aannemingsbedrijf Burgtbouw.
Wel moet je aan een aantal minimumvoorwaarden voldoen, zoals de handen uit de mouwen willen steken en een rijbewijs hebben, vertelt HR-manager Lonney Geris. "We wijzen niemand af. De medewerker moet zelf beslissen of de functie wel of niet past."
Waarom deze open hiring-methode? "Onze directeur hoorde erover op een netwerk-event en dacht: laten we dat proberen. Mensen staan niet in de rij om in de bouwsector aan de slag te gaan. Dit is een laagdrempelige manier om 'sollicitanten' uit te nodigen." Voor meer gespecialiseerde functies worden overigens wel 'gewone' procedures gevolgd, aldus Geris.
Open hiring heeft het bedrijf vooralsnog geen medewerkers opgeleverd. "Maar onze deur staat open."
#4 Weprocess: hallo, studenten!
Soms zoeken bedrijven contact met mbo, hbo-of wo-studenten, nog vóór ze een diploma of bul op zak hebben. Zo sloot Marloes de Ruiter - eigenaar van ICT-bedrijf Weprocess – zich aan bij MKB Digiwerkplaats. Via dit platform helpen studenten mkb-ondernemers bij vraagstukken over digitalisering.
Acht werkstudenten en stagiaires zette De Ruiter zo aan het werk. 'Zeer gemêleerde jonge talenten' onderzochten hoe haar bedrijf online scoorde, analyseerden klantendata en beantwoordden de telefoon.
"De studenten wilden bij ons proeven, maar er is helaas nog niemand blijven hangen", zegt De Ruiter. "Maar elke kracht is meegenomen. En ik wil niet het risico lopen dat we digitaal vergrijzen."
Ze geeft de jongeren ondernemerschap en algemene opvoeding mee. "'Ja, man!', riep een student eens tegen me. Tegen hem zei ik dat zo'n losse manier van communiceren niet past in een zakelijke omgeving."
#5 Summiteers: meditatie en bootcamp
In de ochtend meditatie, na het werk bootcamplessen op kantoor. Vakantiedagen? Die worden niet bijgehouden, vertelt Dolf L'Ortye, medeoprichter van adviesbureau Summiteers. "Er zijn hier geen vaste werktijden. We gaan ervan uit dat je je verantwoordelijkheid neemt."
We maken onze arbeidsvoorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk
Ook voor een sabbatical wordt ruimte gemaakt. "We vinden persoonlijke groei van onze medewerkers belangrijk." L'Ortye hoopt zo aantrekkelijk te zijn voor nieuwe en huidige medewerkers. "Zodat mensen bij ons bedrijf blijven, en niet uitvallen."
Werkgevers doen er goed aan medewerkers prima secundaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden. "Het kan het verschil zijn tussen een mooie aanwinst voor het bedrijf binnen hengelen, of achter het net vissen", tipt MKB Servicedesk.