Opnieuw verkoopverbod voor bakfietsfabrikant

Door Marcia Nieuwenhuis / Maaike Kempes··Aangepast:
© Samantha MoldersOpnieuw verkoopverbod voor bakfietsfabrikant
Onderzoek

Bakfietsfabrikant Vogue mag van de toezichthouder per direct geen bakfietsen meer verkopen vanwege 'ernstige veiligheidsrisico's'. Een andere fabrikant, Babboe, kreeg eerder dit jaar al een verkoopverbod. Bij Vogue-bakfietsen breken frames en zadelpennen ook regelmatig, wordt nu bevestigd door de toezichthouder. De fabrikant hield klachten hierover verborgen en overtrad daarmee de wet. Duizenden fietsen worden teruggeroepen.

Het is dit jaar het tweede Nederlandse bakfietsmerk dat per direct de handel in alle bakfietsen moet staken. Dit overkwam ook fabrikant Babboe in februari. Van beide merken toonde de onderzoeksredactie van RTL Nieuws aan dat de frames regelmatig door midden breken. Zo kwam het gezin van de Rotterdamse Robbert Leenderste bont en blauw thuis na een bakfietsongeluk. 

Bekijk hieronder de video van Robbert, zijn gezin raakte gewond toen de bakfiets brak: 

'Ernstige veiligheidsrisico's'

Het gezin deed melding bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en zij stonden niet alleen. De toezichthouder kreeg tientallen klachten van consumenten over de in Aalsmeer gevestigde bakfietsfabrikant Vogue. "Daarnaast ontvingen we tientallen meldingen van dealers en fietsenmakers over deze bakfietsen", verklaart NVWA-woordvoerder Bjorn Elsebrock tegenover RTL Nieuws. 

De NVWA begon daarop een onderzoek naar Europe Cycle Company B.V., de fabrikant van Vogue bakfietsen. De conclusie van dat onderzoek is dat de bakfietsgebruikers 'ernstige veiligheidsrisico's' lopen. "We zien dat frames en zadelpennen kunnen breken", zegt de NVWA-woordvoerder. De bakfietsen mogen pas weer worden verkocht als bij de NVWA voldoende is aangetoond dat deze veilig zijn.

Niet alleen Babboe: nog meer bakfietsen breken, NVWA doet onderzoek
Lees ook

Niet alleen Babboe: nog meer bakfietsen breken, NVWA doet onderzoek

Letsel

Meer mensen hebben hier volgens de toezichthouder licht letsel bij opgelopen, denk aan blauwe plekken en schaafwonden. De 35-jarige Samantha Molders kwam met een harde klap op de klinkers toen haar fiets brak. "Ik was bont en blauw op mijn knie en scheen. Eén kind had gelukkig niets, maar de andere had een gigantische bult op haar hoofd."

Verborgen

Uit het onderzoek van de toezichthouder blijkt dat Vogue de afgelopen jaren meldingen ontving van gebroken frames en zadelpennen. Maar het bedrijf hield dit verborgen voor de NVWA. In de wet staat juist dat een fabrikant daarvan melding moet maken. Ook deed het bedrijf volgens de toezichthouder 'onvoldoende onderzoek naar de oorzaken'.

De toezichthouder neemt het hoog op dat Vogue hierover geen open kaart speelde. "Zij hebben dat niet bij ons gemeld, terwijl ze dat wettelijk gezien wel bij ons hadden moeten melden", verklaart de NVWA-woordvoerder. 

'Echt beknibbeld'

De twee relatief goedkope bakfietsmerken Vogue en Babboe hebben volgens bakfietsexpert Kees Bakker van de Fietsersbond 'goedkoop willen leveren' en 'echt beknibbeld' op de productiekosten. 

Ingenieur Kees Bakker, ook wel bekend als 'TestKees', bestudeerde een gescheurd frame en tientallen foto's van framebreuken die onze onderzoeksredactie verzamelde, van beide merken. "Zowel bij Babboe als bij Vogue zie je dat het laswerk en het lakwerk slordig is en dat er heel veel roest is."

Ingenieur Kees Bakker van de Fietsersbond noemt het 'een beetje asociaal' dat er beknibbeld is door fabrikanten.© RTL Nieuws
Ingenieur Kees Bakker van de Fietsersbond noemt het 'een beetje asociaal' dat er beknibbeld is door fabrikanten.

'Beetje asociaal'

Fietsexpert Bakker noemt het beknijpen op de kwaliteit 'heel slordig en een beetje asociaal'. "Je kunt wel denken: ik wil snel geld willen verdienen door een zo goedkoop mogelijke bakfiets op de markt te brengen. Maar als de consument daar uiteindelijk de dupe van is, is dat natuurlijk niet de bedoeling."

Hij benadrukt dat er ook Nederlandse fabrikanten zijn waarbij de kwaliteit wél op orde is. "Die hebben een lasrobot en een lasersnijder om frames op maat te maken. Dat is hoe het zou moeten."

Fietsfabrikant Babboe heeft zijn les geleerd, verklaart woordvoerder Uneke Dekkers van Accell, het concern achter Babboe. "Een van de lessen van Babboe is dat veiligheid en kwaliteit altijd voorop staan. Accell zal in de toekomst dan ook niet meer actief zijn in het lagere prijssegment, maar prioriteit geven aan kwaliteit."

Tip RTL Nieuws over gevaarlijke producten

RTL Nieuws doet onderzoek naar meer onveilige producten: denk aan accu's, zonnepanelen, machines of gastoestellen. Ook als je op je werk merkt dat de veiligheid in het gedrang komt, kun je de onderzoeksredactie (anoniem) tippen. Laat het weten via de RTL Nieuws WhatsApp-tiplijn. Klik hier om berichtjes/foto's/filmpjes te sturen naar: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement

Na de berichtgeving over Babboe bakfietsen ontving de NVWA zo'n 180 meldingen over bakfietsen. De meeste klachten kwamen binnen over Babboe, daarna volgde Vogue. "Omdat de meeste klachten over die twee merken gingen, hebben we hier als eerste op ingezet", meldt de toezichthouder. RTL Nieuws kreeg ook enkele meldingen van eigenaren van de bakfietsmerken Cangoo en Bakfiets.nl. Onderzoeken naar die bakfietsmerken lopen nog, maar die zijn volgens de NVWA 'kleinschaliger'. 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

'Ernstige risico's bij twee type bakfietsen: Troy en Journey

Bij Vogue staat van twee type bakfietsen vast dat er zoveel frames zijn gebroken dat er een terugroepactie nodig is. Dit betekent dat de fiets moet worden ingeruild of vernieuwd. Het gaat om de driewielmodellen Troy en Journey. Bij dat laatste model kunnen ook de zadelpennen breken. 

"Vanwege ernstige risico's is het advies om daar per direct niet meer op te fietsen", stelt de NVWA-woordvoerder. Pas als de veiligheid van de fietsen is aangetoond, zouden mensen die weer kunnen gebruiken, adviseert de toezichthouder.

Reactie Vogue

Bakfietsfabrikant Vogue erkent de problemen met brekende frames en zadels middels een veiligheidswaarschuwing op de eigen website. Het bedrijf biedt hiervoor ‘excuses’ aan. Volgens Vogue is het 'een omissie' dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) niet eerder is geïnformeerd over de problemen, terwijl dit volgens de wet wel had gemoeten. Dat laat Vogue weten bij monde van woordvoerder Ingo Heijnen. Hij benadrukt dat de fabrikant de meldingen niet moedwillig heeft achtergehouden en volledige medewerking verleent aan het onderzoek van de toezichthouder.

Ashley Wentink had NVWA-medewerkers over de vloer, nadat haar bakfiets brak. © RTL Nieuws
Ashley Wentink had NVWA-medewerkers over de vloer, nadat haar bakfiets brak.

Weken wachten

Bakfietseigenaren zoals de Zwolse Ashley Wentink zijn naar eigen zeggen 'heel blij' dat de NVWA hun meldingen serieus heeft opgepakt. Maar op Vogue blijft ze boos. "Van Vogue heb ik eigenlijk niets gehoord. Er werden ook geen excuses aangeboden. Dat verbaasde me."

Bij Babboe laat de terugroepactie lang op zich wachten. Zo'n 21.000 klanten wachten nog. Eigenaren van Vogue-bakfietsen vrezen nu dat hen eenzelfde lot te wachten staat. Bakfietsfabrikant Vogue laat weten dat zij het zo snel als mogelijk willen oplossen, maar stelt dat het zeker enkele weken kan duren. "Oplossing van breuken is versteviging van het frame, Dat wordt ontworpen, moet getest worden en goedgekeurd door de NVWA en dan kun je het installeren, dus daar gaan weken overheen", aldus de woordvoerder. Het probleem met de brekende zadelpennen is volgens de fabrikant eerder al opgelost.

'Klabam'

Arnhemmer Marcel Otten is bang dat hij nergens recht op heeft, omdat zijn fiets ouder is dan vijf jaar. "Ik denk dat mij dit persoonlijk een hoop geld gaat kosten. Vogue geeft niet thuis, omdat ik geen garantiebon heb." Marcel belandde in augustus op het wegdek, toen zijn frame brak. "Ik rij nog geen 15 kilometer per uur en de weg ging over van asfalt naar klinkers en klabam, hij breekt zo doormidden... Daar lag ik dan."

De Zwolse Ashley zou zonder bakfiets flink in de knel komen: "Door een probleem met mijn evenwicht, wiebel ik op een gewone fiets enorm. Ik slinger alle kanten op. Dus daarom is deze fiets voor mij echt heel erg belangrijk, zodat ik mobiel blijf. Dat wil ik wel veilig."

Boosheid over terugroepactie Babboe met ruim 21.000 wachtenden. Bekijk de video van Bernadet hieronder:

Weet jij meer over dit onderwerp of wil je een misstand melden? Dan kun je de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto's te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement

Lees meer over
Marcia NieuwenhuisNVWABabboeVogueBakfietsenVervoer[middel]VerkeersongevallenVerkeerVerkeersveiligheidRampen en ongevallenUtrechtNederland