Meer omzet

Kruidvat gaat online Amazon achterna: 'Heel aantrekkelijk model'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Kim van DamKruidvat gaat online Amazon achterna: 'Heel aantrekkelijk model'
RTL

Kruidvat verkoopt nu niet alleen de eigen producten in de webwinkel, maar ook die van andere aanbieders. Kruidvat is niet de enige die dit doet. Het mes snijdt zo aan twee kanten, zeggen experts. Maar het is niet voor iedereen weggelegd om Bol of Amazon te spelen.

In de webwinkel van Kruidvat kun je sinds kort voor je baby niet alleen onder meer zeepvrije shampoo, luiers en opvolgmelk kopen, maar ook campingbedjes of een buggy.

Dat gaat dan niet via Kruidvat zelf, je krijgt je aankoop geleverd door een ander bedrijf. Kruidvat breidt zo, naar eigen zeggen, het assortiment babyproducten zo in één klap uit van 750 naar zo’n 3000 artikelen.

Webwinkel Bol wil boter bij de vis: meer misbruik bij achteraf betalen
Lees ook

Webwinkel Bol wil boter bij de vis: meer misbruik bij achteraf betalen

Veel andere winkelbedrijven, zoals Blokker en Leen Bakker, doen hetzelfde.

Aanvullend assortiment

Webwinkels gaan zo dus een beetje Bol en Amazon achterna. Het verschil is dat die twee heel veel verschillende producten verkopen. Onder meer Blokker, Leen Bakker en nu Kruidvat laten alleen bedrijven toe op hun platform als deze producten verkopen die aanvullend zijn op hun eigen assortiment.

Dus een buggy of campingbedje bij Kruidvat, of tuinplanten bij Leen Bakker.

Sterke naam

Bedrijven die hun webwinkel openstellen voor derden maken gebruik van de bekendheid en sterke naam die ze hebben, en doordat ze meer producten aanbieden, kunnen ze hun naam weer verder versterken, volgens Dirk Mulder, retailspecialist bij ING.

Ze willen dat je bij persoonlijke verzorging in eerste instantie aan Kruidvat denkt. Zo gaan consumenten mogelijk ook meer producten van Kruidvat zelf kopen, zegt hij.

Aantrekkelijker

"Dit is een heel aantrekkelijk model", aldus Jesse Weltevreden, lector Digital Commerce bij de Hogeschool van Amsterdam. Door het grotere aanbod op je site, word je aantrekkelijker voor klanten, omdat die dan bij één webwinkel terechtkunnen, in plaats van drie of vier, zegt hij.

"En als consumenten weten dat producten van een bepaalde site van goede kwaliteit zijn en snel bezorgd worden, dan bestellen ze eerder ook producten van andere aanbieders via die site."

Als je derden in je webwinkel toelaat, dan krijg je daar een vergoeding voor, maar je hoeft bijna geen kosten te maken, aldus Weltevreden. "Je houdt zelf geen voorraad aan en je loopt dus ook niet het risico dat je blijft zitten met producten die niet goed verkopen. Ook heb je niet te maken met producten die retour komen."

Win-win

Andersom zijn er ook voordelen voor de partijen die hun producten via de webwinkel van een ander aanbieden, zegt Weltevreden. "Ze hebben zo meer verkoopkanalen, een win-winsituatie."

Juist voor kleinere leveranciers is het een uitkomst als ze hun producten via een grotere partij kunnen aanbieden, volgens Weltevreden. "De online concurrentie is ongelooflijk groot. Het is dan makkelijker om met zo'n grote speler, die al klanten in een bepaalde sector heeft, samen te werken."

Exclusieve producten

Dat is vooral het geval als je een exclusief product verkoopt. Denk aan een product dat je zelf laat produceren of producten waarvoor je als bedrijf de exclusieve verkooprechten hebt verkregen, aldus Weltevreden.

"Maar als je een bepaald doosje van Lego verkoopt, dan zijn er op een site als Amazon misschien wel honderd aanbieders die exact hetzelfde aanbieden. Er is dan een enorme prijsdruk, want je kunt je dan alleen op prijs onderscheiden."

"En als je een goedlopend product hebt, dan heb je bij grote platforms het risico dat zo'n platform zelf dat product onder hun eigen naam gaat aanbieden en zo jouw handel gaan overnemen."

Controle uit handen

Er zijn ook risico's voor webwinkels die hun site openstellen voor derden, zegt Weltevreden. "Als je producten van derden via je website gaat aanbieden, dan slaat het terug op je reputatie als er iets mis is. Je geeft een stukje controle uit handen over de kwaliteit van de producten in je webwinkel en hoe klanten je merk beleven."

"Dat kan ertoe leiden dat klanten weglopen. Je moet dus goed nagaan met wie je in zee gaat. Als je zelf een luxe assortiment hebt, dan moet je niet gaan samenwerken met een discounter, anders is het met vuur spelen."

Dat geldt volgens Weltevreden bij gespecialiseerde webwinkels, zoals Kruidvat of Leen Bakker, nog meer dan bij Bol of Amazon. Bij die laatste twee weten consumenten dat er verschillende aanbieders op die sites actief zijn, zegt Weltevreden.

'Genoeg plek'

In elk land is volgens hem maar plaats voor twee, maximaal drie websites zoals Bol of Amazon, die een heel breed assortiment hebben. "Zij hebben al zo'n voorsprong, het is lastig om met hen te concurreren", aldus retailspecialist Mulder van ING.

Volgens hem kunnen gespecialiseerde sites, zoals Kruidvat, het beste blijven bij de sector waar ze al sterk in zijn. "In elke sector kun je er daarvan wel een paar van hebben", beaamt Weltevreden.

Hij denkt dat het model van webwinkels die hun site openstellen voor derden nog veel verder kan groeien. "Er is immers nog altijd een verschuiving van verkopen naar online." En in landen als Frankrijk en Brazilië hebben alle grote winkels hun site opengesteld voor andere partijen."

Lees meer over
Dirk MulderKruidvatBol.comAmazonRetailOnline retailWebwinkelDetailhandel