KLM ziet AI als motor van innovatie
Klinkt Artificial Intelligence als een ver-van-je-bedshow? Als iets waar jij in je dagelijkse leven (nog) niets mee van doen hebt? In een zesdelige serie mini-documentaires van het nieuwe RTL Z-programma Cybersessies AI wordt een tour langs Nederlandse bedrijven gemaakt die AI met succes inzetten. Met deze week een inspirerend verhaal van KLM.
Om beter te begrijpen wat AI is en welke positieve impact dit binnen de bedrijfsmuren kan hebben, gaat verslaggever Suzanne Blonk wekelijks bij bedrijven langs die AI in hun dagelijkse bezigheden doorvoeren. Deze week is ze voor een kijkje achter de schermen uitgenodigd bij Neerlands trots: KLM.
Matthijs Kieskamp, Data Science & Analytics Leader KLM, ziet AI als de nieuwe technische revolutie, de motor van innovatie. "Met ruim 30.000 medewerkers is KLM een heel groot bedrijf, waarbinnen veel speelt. AI duikt lokaal al in veel subprocessen op. Wat we onder andere zien, is dat AI een heel goed middel is om een betere klantbeleving te kunnen genereren en kan helpen om meer sustainable te werken. Toch kiezen we er aan het einde van de rit voor om niet AI, maar de mens in control te laten."
Van het geven van reistips na het boeken van de vlucht tot het beter kunnen inschatten van de hoeveelheid maaltijden aan boord en het slimmer kunnen maken van het vliegtuigonderhoud - bekijk de volledige reportage (kijktijd: 10 minuten) om te ontdekken hoe KLM AI momenteel inzet.
Kijk de mini-docu hier terug
Cybersessies AI
RTL Z zendt zes weken lang in samenwerking met het non-profit initiatief Kickstart AI de serie 'Cybersessies AI' uit. Het programma waarin de positieve kanten van artificial intelligence worden belicht. Word bijgepraat over waar we in ons dagelijkse leven tegenwoordig al met AI te maken hebben, hoe bedrijven het kunnen inzetten om efficiënter te werk te gaan, en in hoeverre de angst voor AI gegrond is.
Cybersessies AI is elke vrijdag om 11:10 uur op RTL Z te zien.